Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Nokian taloyhtiöt eivät ole hakeneet avustuksia sähköautojen latauspisteisiin

Valtio kannustaa kansalaisia sähköautoiluun muun muassa antamalla taloyhtiöille avustusta kotilatauspisteiden perustamiseen. Viime vuoden loppuun mennessä avustusta oli hakenut 75 taloyhtiötä. Suomessa valtakunnallinen tavoite on saada 20 000 sähköautoa liikenteeseen vuoden 2020 loppuun mennessä, ja tämä tavoite saavutetaan näillä näkymin jo tämän vuoden puolella. Taloyhtiöt ovat teettäneet sähköautojen latauspisteitä muun muassa Jämsässä, Jämsänkoskella, Kiteellä, Iisalmessa ja Siilinjärvellä. Nokian taloyhtiöt eivät ole hakeneet avustuksia latauspisteitä varten, ja Nokian Uutisten tietoon ei ole tullut, että Nokialla olisi sähköautojen kotilatauspisteitä. Taloyhtiö voi saada latauspisteen kuluihin avustusta ARAlta eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta enintään 35 prosenttia kuluista, kuitenkin enintään 90 000 euroa. Ehtona on, että sähköautojen latausvalmius rakennetaan vähintään viidelle autopaikalle. Vaikka taloyhtiössä kukaan ei vielä omistaisikaan sähköautoa ja lataukselle ei olisi tarvetta, avustusta voi silti saada. Yhtään latauslaitteita ei tarvitse ottaa heti käyttöön tai edes hankkia, vaan kyse on valmiudesta. Valmiudeksi katsotaan se, että autopaikalta on saatavissa käyttöön latauslaitteen vaatima sähkön syöttö. Sähköautojen latausmahdollisuus tarkoittaa yleensä muutostöitä talon sähköjärjestelmiin. Tetriksessa varaudutaan jo Kauppakadulle rakennettavassa Tetris-kerrostalossa on varauduttu siihen, että latauspiste on 13:a sähköautoa varten. Pohjola Rakennuksen Tampereen rakennusjohtaja Erkki Ikonen kertoo, että osa niistä on jo tilattu. Isännöitsijä Tero Vänninmaja Realia Isännöinnistä kertoo, että Nokialla joissakin taloyhtiöissä on tehty sähkösuunnittelijoiden kanssa selvityksiä latauspisteen perustamisesta, mutta selvityksiä pitemmälle ei ole yhdessäkään taloyhtiössä edetty. Vänninmajan mukaan sähköautojen latauspiste tai valmiudet latauspisteelle halutaan hankkia silloin, kun taloyhtiössä tehdään muutenkin jokin iso remontti. Hän arvioi, että sähköautojen latauspisteen perustaminen vaatii taloyhtiössä noin 10 000–15 000 euron remontin. Taloyhtiöissä päätöksentekoon vaikuttaa se, ovatko autopaikat taloyhtiön vai osakkaiden hallinnassa. Toimitusjohtaja Tarja Mustonen TM Isännöinti ja Saneerauksesta kertoo, että hänen isännöimissään taloyhtiöissä tilannetta seurataan, mutta latauspisteiden perustamista ei ole nyt suunnitelmissa. Nokialla oli liikennekäytössä kesäkuun lopussa 18 täyssähköautoa ja 96 ladattavaa hybridiä, joissa käyttövoimana oli sähkö ja bensiini tai diesel. Henkilöautoja oli yhteensä 18 780. Tiedot on saatu Traficomin eli Liikenne- ja viestintäviraston henkilöautotilastoista. Sähköauton voi Nokialla käydä nyt lataamassa muun muassa Prisman tai Citymarketin parkkipaikalla. Jos taloyhtiö ei halua perustaa latauspistettä, mutta sähköauton omistava osakas haluaa ladata sähköautonsa hallinnassaan olevalla autopaikalla vaikka yön aikana, auton lämmitystolpan voi muuttaa sähköauton latauspisteeksi. Tässä tapauksessa kyse on osakasmuutoksesta, johon tarvitaan taloyhtiön lupa. Jos osakas muuttaa taloyhtiöstä, hänen velvollisuutensa on palauttaa lämmitystolppa entiselleen. Lue lisää: Taksinkuljettajan kokemus täyssähköautosta on lähes pelkkää plussaa - Etenkin kaupungissa se on kulkupelinä vertaansa vailla