Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Fitnessbuumi on vahvistanut ajatusta siitä, että vain rankka liikunta on hyödyllistä – Hyvinvoinnin parantamiseksi on kuitenkin parempiakin keinoja kuin Bull Mentulan imitointi

Kirjoittaja on Nokian Uutisten avustaja. Frisbeegolf toi Nokialle huipputekijöitä ulkomailta asti. Hävettää myöntää, mutta en tiennyt lajin olevan kilpailulaji. Yhdistin lajin mielessäni kesäisten iltapäivien laiskaan hauskanpitoon. Huomaan jo tässä ajatusvirheen. Ikään kuin kiva ja hauska liikuntamuoto ei voisi olla kisalaji. En usko olevani ainoa. Fitnessbuumi on vahvistanut ajatusta siitä, että vain rankka liikunta on hyödyllistä. Ei tuskaa, ei tulosta. Kuntosalitreeni, jonka jälkeen lihakset eivät hohka kivusta, on pelkkää ajanhukkaa. Lapsena liikuin tauotta. Juoksin paikasta toiseen, kiipeilin puissa ja jahtasin ötököitä. En todellakaan ajatellut leposykettä tai energian palamista. Sinänsä antoisa ja kiinnostava luisteluharrastukseni, jossa myös kilpailin, teki aiemmin niin luonnollisesta ikiliikkumisesta jotain mitä tarkkailtiin ja pisteytettiin. Tässä on mielestäni liikunnan ja urheilun ero. Urheilu on jotain, jota mitataan ja arvioidaan. Urheilussa on usein tavoite, yleensä voitto. Tavoite voi motivoida, mutta tavoitteen asettaminen liian korkealle on yleinen virhe. Eikä se ole ihmekään, sillä mitä hienoa keskinkertaisen tavoitteen saavuttamisessa olisi? Kaikki hyödyllinen on hyödyllistä, vaikka sitä tekisi vain 10 minuuttia. Liikunta taas on kaikkea sitä, mikä ei ole istumista, makaamista tai seisomista. Rankan urheilun sijaan olisi terveellisempää keskittyä liikunnan lisäämiseen. Jos päivässä käyttää kymmenen tuntia ruokakassien kantamiseen, tanssiin, lasten nosteluun, rappusten kävelyyn ja lemmikin jahtaamiseen, voi se palvella tarkoitustaan paremmin kuin suositusten mukainen reipas kestävyysliikunta pari kertaa viikossa. Toki järjestäytyneellä urheilulla on suuri merkitys yhteisöille ja yksilöille. Oman joukkueen ryhmähenki ja suuren urheilujuhlan tuntu ovat ainutlaatuisia kokemuksia. Raju treeni voi saada aikaan upean olon. Hyvinvoinnin parantamiseksi on kuitenkin parempiakin keinoja kuin Bull Mentulan imitointi. Kaikki hyödyllinen on hyödyllistä, vaikka sitä tekisi vain 10 minuuttia. Aloittelijan tyypillinen virhe on mennä kuntosalille Karhuryhmän saliohjelman kanssa ja maata seuraava viikko sängyssä lihakset tulehtuneina. Ongelma tässä tilanteessa on se, että poloinen ensikertalainen on pyrkinyt urheilijaksi liikkujan sijaan.