Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Kolme askelta onnistuneeseen elämäntapamuutokseen

Kun panostat seuraaviin asioihin, saat arkeesi enemmän hyvinvointia ja jaksamista. Aloita kiinnittämään seuraaviin asioihin huomiota yksi asia kerrallaan. Toista ja luo uusia rutiineita yhdestä kahteen viikkoon, jonka jälkeen ota seuraava asia mukaan. Jos haluat onnistua, onnistut. Kaikki on kiinni itsestäsi. ”Jos liikkumiseen on kynnys, mieti mistä se on peräisin.” 1. Säännöllisyys. Aluksi tärkeintä on opetella syömään tasaisesti päivän aikana. Syö 2–4 tunnin välein pieniä aterioita, jolloin verensokerisi pysyy tasaisena ja mieliteot pysyvät paremmin kurissa. Lisää aterioille väriä kasviksista, juureksista ja hedelmistä. Hyvä apu siihen, että syöt riittävästi, on käyttää apuna lautasmallia. Panosta siihen, että jokaisella ateriallasi olisi väriä. Mikäli aterian jälkeen jää nälkä ota lisäksi hedelmä esimerkiksi jälkiruoaksi. Kun syöt säännöllisesti ja tasaisesti herkkupäivätkään eivät veny viikon mittaiseksi eikä herkkuja tee kerrallaan mieli niin paljoa. 2. Aktiivisuus. Ole aktiivinen arjessa, liikuta kehoasi. Sinun ei tarvitse liikkua kuntosalilla viitenä päivä viikossa. Voit liikkua omalla kehonpainolla kotona, ulkoilla, käydä uimassa, pelata sulkapalloa, käydä ryhmäliikuntatunnilla. Mahdollisuudet ovat vaikka mihin, joten käytä niitä hyödyksesi. Jos aktiivisuutesi on ollut aiemmin heikkoa, lähde lisäämään liikuntaa portaittain. Aloita esimerkiksi, että käyt kaksi kertaa viikossa 30 minuuttia ulkona kävelemässä. Lisää muutaman viikon päästä aikaa, jonka vietät ulkona ja muutaman viikon päästä lisää yksi kerta lisää viikkoon. Lisäksi lisää arkiaktiivisuutta esimerkiksi jäämällä yhtä pysäkkiä aiemmin bussista, menet töihin kerran viikossa auton sijasta pyörällä, jätä auto parkkipaikalla kauemmaksi ovista, valitse hissin sijasta portaat. Jos liikkumiseen on kynnys, mieti mistä se on peräisin. Tärkeintä on, että liikutat kehoa niin ettet ole passiivisena pitkiä aikoja kerrallaan. Jos sinulla on kynnys lähteä ulkoilemaan, sovi itsesi kanssa, että menet kiertämään talon ja voit tulla sen jälkeen sisään. Epäilen ettet tule sisälle kierroksen jälkeen, kun olet saanut itsesi liikkeelle. 3. Uni. Kun nukut riittävästi, jaksat tällöin panostaa syömääsi ravintoon sekä jaksat liikkua. Suositusten mukaan tulisi nukkua 7–8 tuntia yössä. Levon ja unen avulla keho palautuu päivän kiireistä, eikä tällöin ole käymistilassa. Mitä vähemmän keho palautuu, sitä enemmän keho väsyy. Vähennä iltaisin esimerkiksi katsottavia sarjoja puoleen, jolloin pääset aiemmin nukkumaan. Uni on asia josta ei saisi tinkiä. Kun lepäämme riittävästi, jaksamme panostaa päivisin parempiin valintoihin. Kun huolehdimme riittävästä unesta, jaksamme panostaa arkeemme ja olemme mieleltämme positiivisempia.