Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

”Olisihan se komeaa voittaa maailmanmestaruus, kun sitä ei ole vielä yksikään suomalainen tehnyt” – Nokialaislupaus on valmis, kun karting-kausi starttaa heinäkuussa

Vaikka eletään vasta kesäkuuta, on käynyt selväksi, että vuosi 2020 tullaan muistamaan ainakin kahdesta eestä. Se on ollut Erilainen ja Erikoinen. Eikä vähiten karting-kuljettaja Nikolas Pirttilahdelle , joka lisäisi mieluusti vuoteen vielä yhden een. Nimittäin Euroopan mestaruuden, tai vähintäänkin EM-mitalin. – Se on realistinen tavoite, jos kaikki vain osuu kohdalleen. Tänä vuonna tosin osakilpailuja on neljän sijasta vain kolme, joten jokaisessa pitää pystyä ehjään ja hyvään ajoon, Pirttilahti sanoo. Sellaista Pirttilahti lähtee tavoittelemaan heinäkuun alkupuolella, kun kausi viimein käynnistyy Italian Sarnosta. Siitä matka jatkuu Espanjan Zueraan, jossa ajetaan ensin Champion of the Future -sarjan ensimmäinen osakilpailu ja sen jälkeen EM-startti. Uuden tallin väreissä Jos vuosi 2020 ei olisi ollut niin erikoinen ja erilainen, Pirttilahdella olisi ajopäiväkirjassaan jo kilometritolkulla muitakin merkintöjä kuin tuplavoitto parin viikon takaisista Porin kansallisista kisoista. Mutta, koska jokaisella pilvellä on se kuuluisa hopeareunus, elokuussa 17 vuotta täyttävä Pirttilahti on paitsi ehtinyt keskittyä fyysiseen treenaamiseen, hän on myös saanut vyölleen tukun uusia kokemuksia. Yksi parhaista on ollut oman seuran junioreihin tutustuminen ja heidän ajovalmentajanaan toimiminen, nyt kun siihen on vihdoin ollut aikaa. Autokoulukin on jo suoritettu, vaikkei ikäpoikkeuslupaa ole vielä postiluukusta tipahtanutkaan. Ja sitten oli vielä etäopiskelu, joka jää totta puhuen kauas Sammon urheilulukiota käyvän Pirttilahden huippukokemusten kärjestä. – Eihän se suunnitelmien mukaan mennyt, mutta selvisin ekasta vuodesta. Kevät oli aika vaikea, kun kaikki tehtävät oli tietokoneella. Ei siinä oikein oppinut samalla tavalla, kuin koulussa, ja oli vähän vaikeuksia keskittyä, kun on aina tuhat muutakin asiaa mielessä ja tekeillä, Pirttilahti virnistää. Nyt hän saa huokaista helpotuksesta, sillä karting-maailma on monen kuukauden tauon jälkeen palailemassa mallilleen ja matkalaukut ovat vain pakkaamista vaille valmiina. Reissuelämä on tuttua ja turvallista, mutta tällä kertaa silti uutta ja ihmeellistä, onhan päällä uuden tallin värit, taustavoimana uusi mekaanikko ja alla uudenlainen auto. Tarina on itse asiassa hauska, ja ehkä siinä voi jonkinlaisen kohtalonsormenkin kuvitella osoittelevan. Muistatteko vielä viime syyskuiset, Suomessa ensimmäiset laatuaan ja siksikin historialliset Alahärmän MM-kisat? Pirttilahtihan sijoittui siellä lopulta toiseksi parhaana suomalaisena kymmenenneksi. No, joka tapauksessa, jossakin haastatteluiden vinon pinon välissä Pirttilahdelta kysyttiin, missä tallissa hän jatkossa ajaisi, jos saisi valita? – Sanoin Birel Art, koska olin miettinyt, että siellä voisi olla hyvät mahdollisuudet nousta kärkikuljettajaksi ja menestyä. Kun sieltä sitten soitettiin ja pyydettiin mukaan, ei sitä tarvinnut kauheasti miettiä. Päätähtäin Portugalin MM-kisoissa Jos mennyttä kevättä ajattelee, Pirttilahtea harmittaa se, että tallin suunnittelema muutaman päivän perehdytyskurssi jäi toteutumatta. Mutta onneksi hän ehti ajaa muutaman kisan ennen koronavirusrajoitusten iskemistä, joten tallikaverit tuntuvat jo tutuilta ja heidän kanssa tulee hyvin toimeen niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. Etenkin sen rennon brittiläisen, jonka avulla Pirttilahti oppii koko ajan lisää englantia ja jolle hän on myös opettanut jonkin verran suomea. Tai ainakin yrittänyt, sillä aika pitkälti ”oppitunnit” ovat kuluneet suomen kielen pitkiä ja monimerkityksellisiä sanoja hämmästellessä. Opeteltavaa on tällä kaudella myös ennestään tuntemattomissa radoissa, joita Pirttilahden kisakalenterissa näyttäisi olevan kolme, Espanjassa kaksi ja Saksassa yksi. Lisäksi se kaikkein tärkein kilpailu, MM-kisat, ajetaan Portugalissa, josta Pirttilahti ei ole vielä nähnyt muuta kuin lentokentän. – Kisojen oli tarkoitus olla Brasiliassa, mutta koska välineistöä ei ehtisi nyt millään kuljettaa sinne asti, ne siirrettiin Eurooppaan. Se on ihan hyvä juttu, ja jos kaikki menee nappiin, minulla on mahdollisuus mitaliin. Tai no, olisihan se komeaa voittaa maailmanmestaruus, kun sitä ei ole vielä yksikään suomalainen tehnyt, Pirttilahti heittää. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka kaikki loksahtaisikin niin täydellisesti kohdalleen. Mutta tarkemmin sitä, niin kuin tulevaisuuttaan muutenkin, Pirttilahti aikoo suunnitella vasta vähän myöhemmin. Sen verran hän paljastaa, että kuluva kausi, kolmas sellainen, on todennäköisesti hänen viimeinen kautensa OK-luokassa. Jos vain mahdollista, hän haluaisi päästä tällä kaudella testailemaan Formula nelosia, ja silloin unelma Formula ykkösistä voisi olla askeleen lähempänä. Tai toisaalta katseen voisi suunnata GT-autoihin, sillä se taas toisi mukanaan uusia uramahdollisuuksia ja kenties sellaisia kisoja kuin Le Mansin ja Daytonan 24 tunnin ajot. – Pääasia on saada ammatti moottoriurheilusta. Voisihan se onnistua kartingissakin, mutta en ole ajatellut jäädä paikalleni, sillä saavutettavaa on vielä niin paljon. Sopimuksia ja muita voi miettiä sitten myöhemmin, kun on niiden aika, sillä nyt haluan elää juuri tätä hetkeä.