Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Bussi jättää tulematta yli 100 kertaa kuukaudessa Tampereen seudulla – Korvauksia ei saa, vaikka ajamattoman vuoron vuoksi myöhästyisi junasta

Linja-autolla usein liikkuva joutuu toisinaan odottamaan pysäkillä bussia, joka ei milloinkaan tule. Aina vuoron väliin jääminen ei haittaa, mutta joskus se voi tulla kalliiksi. Esimerkiksi maksettu junamatka saattaa jäädä myöhästymisen takia välistä. Tampereen seudun joukkoliikenteen nettisivuilla kerrotaan, että viivästykset voivat johtua esimerkiksi liikenneruuhkista tai keliolosuhteista, eikä korvaavaa bussia aina saada välittömästi paikalle. Joukkoliikenneinsinööri Riikka Salkonen, miksi bussi ei aina tule silloinkaan, kun sää on hyvä eikä mainittavia ruuhkia ole? Kalusto voi vikaantua myös hyvällä kelillä. Se on yksi syy. Lisäksi etenkin kesällä on hyvin paljon esimerkiksi katutöitä, ja aina meille ei ole välttämättä huomattu ilmoittaa, että jokin katu on poikki. Silloin kuljettaja joutuu kiertämään ja yksittäinen pysäkki voi jäädä välistä. Ratin takana on aina ihminen. Joskus voi olla niin, että kuljettaja yllättäen sairastuu, eikä häntä paikkaamaan olekaan saatu toista kuljettajaa. Kuljettajalle voi myös käydä inhimillinen ajovirhe, jos hän ajaa reittipoikkeamissa väärin tai lähtee vahingossa väärältä päätteeltä liikkeelle. Näin tapahtuu kohtuullisen harvoin, mutta kuitenkin kuljettajan inhimilliset virheetkin ovat yksi syy ajamattomiin vuoroihin. Sitten tietysti on myös liikenneonnettomuuksia, jotka estävät ajamisen. Bussin ei tarvitse välttämättä olla siinä osallisena, vaan voi olla, ettei kuljettaja pysty ajamaan, kun liikenne seisoo. Silloin voi jäädä vuoro välistä. Onko vuoron väliin jäämisestä mahdollista saada tietoa mistään? Yleensä nämä ovat yllättäviä tilanteita, joten niistä ei silloin pystytä tiedottamaan. Kalustorikkokin tapahtuu usein kesken linjamatkan ja kyydissä olevat ymmärtävät, mitä on käynyt. Tiheästi liikennöidyillä linjoilla seuraava vuoro tulee usein jo ennen, kuin tietoa olisi ehditty saada johonkin välineeseen. Olemme kuitenkin uudistamassa infojärjestelmää Tampereen seudulla. Uudistustyössä on kyllä otettu huomioon, että voisimme tulevaisuudessa paremmin tiedottaa siinä tilanteessa, kun matka keskeytyy yllättäen. Tällä hetkellä sellaista mahdollisuutta ei vielä ole. Kuinka usein vuoro jää väliin? Esimerkiksi kesäkuussa vuoro jäi väliin 108 kertaa. Kesäkaudella meillä on päivittäin noin 3500 lähtöä arkisin. Ajettujen vuorojen määrä on siis 99,9 prosentin pinnassa, eli väliin jäävien osuus on pieni. Kun liikennettä on paljon, niin kyllähän näitä kuitenkin tapahtuu ihan säännöllisesti. Ajamattomien vuorojen määrissä ei ole hirveästi kausivaihtelua, vaan ne ovat enemmänkin suhteessa ajetun liikenteen määrään. Mitä olemme pitkällä aikajänteellä seuranneet, niin ajettujen vuorojen määrä on ympäri vuoden keskimäärin 99,8 ja 99,9 prosentin välillä. Talvella etenkin erittäin voimakkaissa keliolosuhteissa, kun on vaikkapa kova pakkanen tai sakeaa pyryä, yksittäisenä päivänä ajamattomien vuorojen määrä voi olla keskimääräistä suurempi. Keskittyvätkö ajamattomat vuorot keskimääräistä useammin millekään tietyille vuoroille, linjoille tai ajankohtiin? Eivät oikeastaan. Tietysti talvikaudella tapahtuu sitä, että kun aamulla on kylmää, päivän ensimmäinen vuoro voi jäädä väliin, jos bussi ei käynnisty. Kun katsoo koko vuotta, ei ole olemassa mitään sellaista kellonaikaa tai linjaa, jolle ne erityisesti kohdistuisivat. Vuorojen väliin jääminen on aika lailla suhteessa siihen, kuinka paljon ajetaan. Tiheästi liikennöidyillä linjoilla myös vuoroja jää lukumääräisesti enemmän välistä. Tosin sellaisilla linjoilla, joissa vuoroja tulee 5–10 minuutin välein, vuoron jääminen välistä ei välttämättä edes näy käyttäjälle, sillä seuraava bussi tulee niin pian. Jos linja-auto ei tulekaan aikataulun mukaisesti ja sen vuoksi myöhästyy esimerkiksi junasta tai myöhästymisestä koituu muita kustannuksia, onko niistä mahdollista saada korvausta? Jos bussi hajoaa kesken matkan ja asiakas on bussimatkan maksanut, eikä pysty sitä siksi käyttämään, olemme korvanneet tällaisissa tapauksissa maksetun matkan. Meidän korvausvastuumme ulottuu kuitenkin vain siihen maksettuun bussimatkaan. Silloin, jos vuoro jää kokonaan välistä, mitään matkaa siihen ei yleensä ole vielä edes hankittu, eikä korvauksiakaan ole mahdollista saada. Käsittelemme kaikki saamamme palautteet tapauskohtaisesti, mutta tällaiset yllättävät tilanteet, joissa esimerkiksi linja-auto rikkoutuu kesken matkan, eivät oikeuta välillisiin korvauksiin vaikkapa junamatkan tai muun menon osalta. Tuleeko ajamattomista vuoroista tai myöhästymisistä paljon palautetta? Kyllähän tietysti niistä tulee paljon palautetta, jos matkassa on ollut joku epäonnistuminen ja varsinkin, jos ihminen ei ole matkan aikana saanut siihen selitystä. Totta kai ihmisiä harmittaa, jos jotakin suunniteltua on jäänyt toteutumatta tällaisen takia. Itselleen kannattaa varata pelivaraa, jos on jotakin todella kriittistä, johon täytyy ehtiä. Jotakin yllättävää voi tapahtua ihan kaikilla matkoilla, teki sen sitten linja-autolla tai vaikka polkupyörällä. Siitäkin voi esimerkiksi rengas puhjeta.