Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Miksi näin massiivinen kaivanto, ihmetellään Ruutanankadulla – Näin kaupungilta ja vesiyhtiöstä vastataan

Ruutanankadulla Siurossa uusitaan parhaillaan kunnallista vesihuoltojärjestelmää ja samalla koko kahdeksan metriä leveä katualue saneerataan. Varsinainen katu on aiemmin ollut noin 3,5 metriä leveä soratie, ja nyt se on tarkoitus leventää viisimetriseksi ja asvaltoida 4,5 metrin leveydeltä. Työmaan vuoksi kadun reunoilta on jouduttu kaatamaan puita ja tonttien rajoille aikanaan istutettuja pensasaitoja on kaivettu ylös. Kadun asukkaat ovat ihmeissään sekä työmaa-alueen laajuudesta että kadun alla olevan kallion louhimisesta. – Työmaa-alue pilaa maiseman ja lisää meluhaittoja, koska suurin osa tietä reunustavista suurista puista on kaadettu. Lisäksi se vei mennessään rajan tuntumassa olleet istutukset ja kiviasetelmat. Jos olisimme tienneet, että työmaasta tulee näin suuri, olisimme ehtineet kaivaa talteen pensaat ja muut istutukset, Eila ja Eino Niemi harmittelevat. Routarajan alapuolelle Nokian Vesi Oy:stä kerrotaan, että putkisaneerauksesta on tiedotettu asukkaille 21. elokuuta eli lähes kahta kuukautta ennen työn aloittamista. – Ruutanankadun vesihuoltojärjestelmä on vanha ja huonokuntoinen, ja lopullinen rikkoutuminen olisi ollut vain ajan kysymys, sanoo urakanvalvojana Nokian Vedellä toimiva Toni Haapala . Osa puista oli kaadettava siksi, että niiden juuret olivat kasvaneet vanhojen putkien läpi aiheuttaen tukkimisvaaran. Lisäksi aivan kaivannon vieressä kasvavat puut olisivat olleet turvallisuusriski. Uudet putket asennetaan samaan kanaaliin, missä vanhatkin putket ovat sijainneet. Syvyyttä kaivannolla on reilut kaksi metriä. – Putket on asennettava routarajan alapuolelle ja niin, että kiinteistöviemäreistä pystytään vietolla johdattamaan jätevedet uuteenkin runkoviemäriputkeen, Haapala jatkaa. Kaivannon leveys taas on Haapalan mukaan ennen kaikkea työturvallisuusasia, sillä kaivantoon pitää rakentaa riittävän loivat ja turvalliset luiskat. Hän sanoo myös, että tonttirajojen pensasaitojen juuret olisivat puunjuurien tapaan voineet vahingoittaa putkia, joten pensaat oli kaivettava ylös. ”Järkevintä tehdä nyt” Ruutanankadulla niin ikään asuva Tarja Saarelainen ihmettelee myös, miksi hyväkuntoisesta sorakadusta ollaan tekemässä näinkin leveää asvalttitietä ja eikö kaupungilla olisi muitakin rahareikiä. Nokian kaupungin suunnitteluinsinööri Juha Paattakainen sanoo, että Ruutanankadun leventäminen ja kallion louhiminen ovat osa kadun saneeraussuunnitelmaa. Katua levennetään muun muassa siksi, että nykysäädösten mukaan kahden auton pitää mahtua ajamaan kadulla rinnakkain ongelmitta. Ruutanankatu ei ole ollut kaupungin saneerauslistalla aivan kärkipäässä, mutta työ on taloudellisesti järkevintä tehdä nyt, kun katu kaivetaan joka tapauksessa auki. Saneerauksen yhteydessä tehtävä asvaltointi taas helpottaa muun muassa kunnossapitoa, mutta näillä näkymin päällystystöihin päästään vasta ensi vuoden puolella. – Katusuunnitelma ei ole ollut tässä vaiheessa julkisesti nähtävillä, koska se on laadittu jo kauan sitten. Katualue on kahdeksan metrin levyinen, ja katu saneerataan nyt katusuunnitelman mukaiseksi.