Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Liikennejärjestelyt muuttuvat Emäkosken siltatyömaalla torstai-iltana – erityisohje Koskenmäestä tuleville pyöräilijöille

Emäkosken sillan liikenne siirtyy torstai-iltana käyttämään uusia kaistoja, kun sillan läntinen puoli saadaan valmiiksi. Liikenteen ohjaamiseen uudelle puolelle aloitetaan torstaina 11. heinäkuuta kello 22. Työhön kuuluu muun muassa betoniporsaiden ja puomien siirtämistä. Kreate Oy:n työmaapäällikkö Juha Valjakka sanoo, ettei autoilijoiden tarvitse varautua muutokseen etukäteen. – Pyrimme siihen, että haittaa tulee mahdollisimman vähän. Jonkin verran joudumme käyttämään käsiohjausta, mutta työmaan kiertoon ei ole tarvetta, Valjakka sanoo. Uusien reittien on tarkoitus olla käytössä viimeistään perjantaiaamuna kello 6. Pyöräijöille suositellaan alikulkua Autoilijoita enemmän muutos koskettanee kevyen liikenteen väylää, joka sekin siirtyy vastavalmistuneelle läntiselle puolelle. Kaupungin suunnitteluinsinööri Juha Paattakainen kehottaakin erityisesti Koskenmäen suunnasta alamäkeä laskevia pyöräilijöitä huomioimaan tämän jo kiertoliittymän kohdalla. – Toki sillan lähelläkin pääsee tien yli, mutta turvallisuuden kannalta olisi parempi käyttää jo alikulkua, Paattakainen huomauttaa. Siltatyömaa on edennyt aikataulun mukaisesti. Seuraavaksi on edessä vanhan, itäisen sillan purkaminen ja uuden rakentaminen. Kumpaankin suuntaan tulee kaksi ajorataa. Siltaremontin on tarkoitus olla valmis vuoden päästä kesällä. Sillan uusimisen yhteydessä perusparannetaan myös Emäkoskentien ja Souranderintien liittymä. Nopeudet ovat pudonneet Siltatyömaalla mitattiin vielä viime vuoden puolella huimia ylinopeuksia. 30:n monttuisella rajoitusalueella tutkaan saatettiin kaahata miltei kahdeksaakymppiä. Koskenmäen puolen rinteeseen asennettu hymynaama-nopeusnäyttö lienee vaikuttanut nopeuksiin, sillä työmaapäällikkö Valjakan mukaan tilanne on muuttunut. Nopeusnäyttö vilauttaa punaista hapanta naamaa ylinopeutta ajaville. – Toki jotkut ajavat yhä lujaa, mutta vauhdit ovat rauhoittuneet paljon. Meille on tärkeää, että selviäisimme hengissä kotiin. Autoilijoiden pitäisi kyllä tämä ymmärtää, Valjakka sanoo. Nokianvirran yli kulkeva, vuonna 1957 valmistunut Emäkosken silta todettiin jo vuonna 2009 tehdyissä kuntotutkimuksissa korjauskelvottomaksi. Tarkastuksessa havaittiin laakerivaurioita, vakavia ruostevaurioita sekä rapautumia. Uutta siltaa rakennetaan kahdessa vaiheessa, eli ensin puretaan pois sillan toinen puoli ja rakennetaan siihen uusi, ja sitten vaihdetaan puolta. Näin sillan toinen puoli saadaan pidettyä koko ajan auki liikenteelle. Uudesta sillasta tulee nelikaistainen. Emäkosken sillan yli kulkee vuorokaudessa noin 16 000 ajoneuvoa, joten se on yksi Nokian vilkkaimmin liikennöidyistä kohdista. Sillan rakennusurakka maksaa ilman arvonlisäveroa noin 6,5 miljoonaa euroa. Uusi silta valmistuu vuoden 2020 kesällä. Uusi silta on 10 metriä aiempaa pidempi ja 2,4 metriä leveämpi. Pidempi silta takaa loivemman luiskan ja vähentää eroosio-ongelmaa. Silta saa uudet ajanmukaiset kaiteet, istutuksia ja tunnelmavalaistuksen, jonka värejä pystyy säätämään.