Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Nollakorot maksatetaan vanhuksilla

Käteinen raha näyttää olevan pankeille suoranainen ongelma. Rahaa ei kaikissa pankeissa pysty ollenkaan nostamaan omalta tililtä, joistakin ehkä joinakin päivinä joihinkin kellonaikoihin tai aivan toisesta kaupungista. Pankeista kehotetaan nostamaan rahaa automaateilta ja maksamaan ostokset kortilla. Ongelmana vaan on, ettei tuota korttia kaikilla ole. Myös laskujen maksaminen pankin tiskillä maksaa usein paljon suuremman summan, kuin mitä itse lasku. Vaihtoehtona tarjotaan nettipankkia, jossa ihmiset itse voivat maksaa laskunsa. Moni vanhempi ihminen ei kuitenkaan omaa tietokonetta sen paremmin kuin taitoja tietotekniikan käyttöönkään, vaikkakin tietokoneen pitäisi olla hyvä renki, mutta huono isäntä vai oliko se päinvastoin? Suuressa viisaudessaan EU:n ja Suomen keskuspankit ovat painaneet rahaa jota ei pitäisi olla olemassakaan,mutta nimi olkoon valeraha, samalla kun ovat laskeneet korot nollaan tai miinukselle. Säilyttääkseen voittonsa pankit ovat kehittäneet monenlaisia rahastusautomaatteja. On erilaisia tilinhoitomaksuja- ja palkkioita, säilytyspalkkioita, rahannostopalkkioita, laskunmaksupalkkiota, säästöpossun tyhjennyspalkkioita yms. Onko otettu mallia sähkönsiirtomaksuista? Henkilökuntaa on pankeissa, mutta he palvelevat lähinnä vain ajanvarauksella asiakkaitaan ja antavat vauraille ihmisille sijoitusneuvontaa. Tavalliset asiakkaat saavat lakki kourassa jonottaa vuoroaan ainoalle palvelutiskille. On hävytöntä vai sivistymätöntä, että ihmisiä rahastetaan sillä, että he ovat syrjäytyneet digiyhteiskunnan kehityksestä. Samaan aikaan Suomi lahjoittaa huonosti talouttaan hoitaneille eteläisen Euroopan maille miljardeja. Eräs ministeri opettaa opettajan toimenkuvana myös nuorille, että velkoja ei ikinä tarvitse maksaa takaisin, joten joutuuko matematiikan opettajatkin työttömiksi? Jossain vaiheessa nykyisen kaltainen valerahapolitiikka tulee tiensä päähän. Ketä silloin pankit sitten kyykyttävät, kun nykyinen vanheneva väestönosa makaa laskuista vapautuneina mullan alla? Onko Suomen pankeilla sama korkean päämäärän tavoite,kuin suuressa suunnistuskilpailussa, jossa asiantuntija vetää letkaa väärällä kompanssilinjalla? Muistattehan vanhan sananlaskun: Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa? Huom! Suuren yleisön pyynnöstä tämän mielipiteen kirjoitin, kun tutkin asiaa noin 5-minuutin verran ja muistelin vanhan hyvän ajan tuttua pankkipalvelua, joissa stressitkin poistui jo pankkivirkailijan ollessa hyvänä mallikuuntelijan roolissa. Nykyään pankkiasioissa puhuu langattoman päässä vain tunteeton puhelinrobotti, jopa niin nopeasti, ettei hämäläisetkään kuin savolaisetkaan kerkiä edes kuulemaan, kuin sanan sieltä sun täältä ja vanhuksilta jäi tärkeä numero-tai risukasanappi painamatta. Huonokuuloisilla ja kuuroilla robottipuhelinpankkipalvelujen vaikeusaste on nostettu todella korkeaan kuuseen! Matti Hirvonen, eläkeläinen