Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nokian Meloon voitaisiin rakentaa Pohjois-Euroopan suurin kanava – ”Se muuttaisi koko kaupungin imagon”

"Kun irrotat veneen köydet irti laiturista, olet perillä." Näillä sanoilla Petri Kulju tiivistää veneilyn syvimmän olemuksen. Nykyisellään hän päästää köydet irti Sastamalassa, mutta on tehnyt sitä yhtälailla Saaristomerellä kuin Päijänteen rannoillakin. Siksi hän tietää, mitä veneily voi parhaimmillaan antaa, jos siltä osaa vaatia. Matkailullisesta näkökulmasta Kulju on pohtinut veneilyä myös Sastamalan kaupunginvaltuutettuna. Tekemässään valtuustoaloitteessa hän perää selvitystä siitä, millaista hyötyä alueen matkailu voisi saavuttaa, jos Nokian Meloon rakennettaisiin kanava. – Kyseessä ei olisi pelkästään kanava, vaan Pohjois-Euroopan suurin kanava, joka olisi jo sinällään nähtävyys. Kulju painottaa, että kanava ei palvelisi ainoastaan yksityisten ihmisten huviveneilyä, vaan se loisi aivan uudenlaisen alueellisen vesistöliikennekulttuurin. Nokianvirran rannat rakennettaisiin rantabulevardeiksi, joista kaikki pääsisivät nauttimaan. Niitä pitkin pääsisi kävelemään virran rantaa Melosta kylpylähotellille saakka. Vastaavanlaisesta rantarakentamisesta Kulju löytää esimerkin Lahden kaupungista. – Siellä Vesijärven rannan rakentamisen jälkeen muutti ihmisten mielikuvien lisäksi koko kaupungin imago. Samoin kuin Vääksyn kanava avaa Vesijärven Päijänteelle, Melon kanava avaisi vesiliikenneyhteyden Pyhäjärvelle ja samalla Hämeenlinnaan saakka. Kulju korostaa, että vaikka korkeuseroa onkin melkoisesti, Melossa ei puhuta mistään veneitä siirtävästä telamatosta, vaan ihan oikeasta kanavasta. Tosin sulkujen määrän ja muunkin suunnittelun hän jättää kernaasti insinöörien huoleksi. – Osaamista kanavarakentamiseen löytyy Suomesta ja maailmalta. Kokonaisuutta varten voitaisiin järjestää vaikka kansainvälinen suunnittelukilpailu, Kulju ehdottaa. Monen mielestä Melon kanavahanke maisemakahviloineen ja rantabulevardeineen voi kuulostaa melkoiselta haihattelulta, sillä ihan pikkurahalla se ei toteudu. – Mutta juuri tällaisen uuden paikallisen infran rakentamiseen pitäisi olla saatavilla myös EU-rahaa, Kulju esittää. Hän on varma myös siitä, että kanavahanke olisi magneetti, joka vetäisi puoleensa monenmoisia sijoittajia, rakennusyrityksiä ja yksityisiä rahoittajia. Valmistuttuaan se olisi "tässä puhuttelevassa maisemassa" todella vetovoimainen turistikohde. Matkailullinen hyöty koskisi koko Pirkanmaata, ja vesistöä ympäröivien tonttimaiden arvonnousu koko Kokemäenjoen vesistöaluetta. Oma lukunsa olisi myös kanavan rakentaminen Pyhäjärvestä Näsijärveen, sekä Melosta länteen päin Kokemäenjoen muiden voimaloiden ohi. Näin voitaisiin saavuttaa vesistöliikenneyhteys Poriin ja aina merelle saakka. Vesistöliikenteen vaikutus alueen talouteen olisi Kuljun arvion mukaan merkittävä ja kalastusmatkailulle suoranainen lohen potku. – Nokiallahan on rakennettu vasta takapihoja. Sen sijaan tämä kaupungin etupiha on vielä kokonaan rakentamatta. "Kyseessä ei olisi pelkästään kanava, vaan Pohjois-Euroopan suurin kanava, joka olisi jo sinällään nähtävyys."