Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Vanhat ja uudet ralliautot starttasivat kisaan Nokian ajoharjoitteluradalta

Kaisla ja Kalle Hannu ovat 7-vuotiaita, mutta he ovat jo päässeet monta kertaa ralliauton kyytiin. – Kotitie on suljettu, ja siellä lapset saavat olla kyydissä, kun isä treenaa, kertoo Auli Kartano . Perhe tuli Punkalaitumelta seuraamaan rallikisoja. Myös perheen kuopus, 1-vuotias Isla Hannu jaksoi odottaa kärsivällisesti ja hyväntuulisena. Sitten lapset vilkuttivat vimmatusti, kun isä Mika Hannu kaartoi mutkasta näkyviin tummanvihreällä volkkarilla. Hannu kilpaili Kuplavolkkareiden omassa sarjassa, eli Volkswagen Aircooled -sarjassa. Nokian ajoharjoittelurata oli Autoglym Rallin lähtö-, maali- ja huoltopaikka. Rallissa kilpaili 160 autokuntaa useissa sarjoissa ja luokissa. Historian siipien pärinää Historic Rally Trophy -kilpailussa on kuusi osakilpailua, ja lauantain rallissa ajettiin neljäs osakilpailu. Historic-sarjassa autojen pitää olla oman aikakautensa tekniikan mukaan rakennettuja. Autot on jaettu ikäkategorioihin valmistusvuoden mukaan. Sarjan vanhimmat autot on valmistettu ennen vuotta 1970 ja uusimmat vuosina 1982–1990. Nykyajan ralliautoja on helpompia ajaa, koska autojen renkaita ja jousitusta on kehitetty, mutta Historic-sarjan autoissa ajo-ominaisuudet ovat huonot, ja liikkeessä autot kallistelevat ja heiluvat. Historic-ralliklubien tavoitteena on vaalia ja säilyttää ralliautojen historiaa. Suomessa on noin 300 historiallisten ralliautojen harrastajaa, ja kilpailut ovat vain osa toimintaa. Kilpailuissa Historic-sarjassa on vuosittain noin 60 autoa. Rallien turvallisuus maksaa mansikoita Rallikisojen järjestäminen on kallista lystiä. Kulut katetaan osallistujamaksuilla. Reitin varrella oli muun muassa kolme ambulanssia, ensiapuryhmiä, lääkäri ja yksi pelastuslaitoksen yksikkö. Lisäksi sadat autourheilun harrastajat ahkeroivat Autoglym Rallin eteen. Kun rallikisat ovat päättyneet, tiet kunnostetaan heti. – Samana iltana kisassa käytetyille teille lähtee lana-auto, ja tarvittaessa tiehen lisätään soraa, Autoglym Rallin tiedottaja Jarno Saari kertoo.