Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

”Kaupunki, joka ei synnytä mielikuvia, ei ole olemassa”, korostaa Visit Nokian Laura Niittymäki kolumnissaan ja mainitsee hyvän maineen arvon

Mikkelin kaupunginjohtaja ja kuntabrändäyksen guru Timo Halonen on väitöstutkimuksessaan (Maineella menestykseen – mainetyö kaupunkiseudun kehittämisen välineenä, 2016) perehtynyt kaupungin maineen ja kehityksen yhteyteen. Jaan Halosen näkemyksen siitä, että kaupunki, joka ei synnytä mielikuvia, ei ole olemassa. Halosen mukaan mielikuvat ja niistä muodostuva maine ohjaavat valintoja päätettäessä asuinpaikkaa, kesäloman matkakohdetta tai yrityksen tuotantolaitoksen sijaintia. Vain hyvämaineiset kaupungit pääsevät mukaan tähän valintatilanteeseen, jossa Nokian tulee olla mukana houkuttelevimpana vaihtoehtona. Teemme ammattimaista, Nokian elinvoimaa ja kilpailukykyä tukevaa markkinointiviestintää, jolla vaikutetaan kaupungin brändi-imagoon. Brändi syntyy kuitenkin imagon ja maineen summana. Maine perustuu ihmisten kokemuksiin ja nokialaiset ovat Nokian parhaita brändilähettiläitä. ”Kaupungin väestönkasvu kaksinkertaistui vuonna 2019 ja on jatkanut huikeaa kehitystä tänä vuonna.” Kuntalaiskyselyn mukaan 66 prosenttia nokialaisista suosittelisi Nokiaa asuinpaikaksi. Suositteluissa nousivat esille luonnonläheisyys, järvet ja metsät sekä hyvät yhteydet, harrastusmahdollisuudet ja palvelut. Nokian kehityssuunta on mahtava. Kaupungin väestönkasvu kaksinkertaistui vuonna 2019 ja on jatkanut huikeaa kehitystä tänä vuonna. Harjuniityn asuinalueen uudet omakotitontit varattiin loppuun. Keskustassa on käynnistynyt uusia asuinrakennushankkeita. Kolmenkulman bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalueen ensimmäisen vaiheen tontit myytiin tai vuokrattiin vuoden 2019 aikana. Uutta kiertotaloudelle kaavoitettua tonttimaata saadaan onneksi 25 hehtaaria vuodenvaihteessa. Menestyksen takana on useita tekijöitä ja toimijoita. Itse olen iloinen Nokian kaupungin rohkeasta päätöksestä satsata kaupunkimarkkinointiin. Reilussa kolmessa vuodessa kaupunki on saanut uuden brändistrategian ja -ilmeen sekä Visit Nokia- ja Business Nokia -alabrändit. Kansainvälinen ECO3-kiertotalousbrändi on yksi kaupungin kruununjalokivistä. Markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumista voidaan mitata lyhyelläkin aikavälillä, mutta brändityön tuloksia tarkastellaan pidemmällä ajanjaksolla. Yleisesti ottaen brändin onnistumista voidaan mitata sen tunnettuuden, preferenssin sekä suosittelun perusteella. Kun katsomme kaupungin väestönkasvua, nokialaisten suositteluhalukkuutta ja tonttien kovaa kysyntää, on brändityömme oikealla uralla. Kirjoittaja on Nokian kaupungin markkinointi- ja viestintäkoordinaattori, joka uskoo, että hyvät tulokset eivät ole sattumaa.