Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kyllästyin huonoon asiakaspalveluun ja kireään, kiireiseen ilmapiiriin kaupoissa ja kahviloissa

Nyt esittelen utopistinen haaveen. Olen nimittäin kyllästynyt huonoon asiakaspalveluun ja kireään, kiireiseen ilmapiiriin kaupoissa ja kahviloissa. Pienyrittäjien kauppoja, kahviloita ja ravintoloita on tiheästi asutetuilta alueilta vaikeata löytää. Suuret kauppaketjut ja ravintolat pystyvät kilpailemaan tarjonnallaan ja liikkeidensä sijainnilla, mutta yhtä hyvää ja tyytyväistä mieltä en ole saanut mistään muualta, kuin pienistä yksityisomisteisista putiikeista. Nuo yksittäiset asiakaspalvelutilanteet saattavat pelastaa päiviä ja nostattaa mielen pohjamudista hyvinkin iloiseen oloon. Jokin aika sitten kävin Tampereella kahvilaravintolassa, joka sijaitsee hyvin keskeisellä paikalla upeassa miljöössä. Olin paikassa ensimmäistä kertaa. Petyin, sillä palvelu oli ala-arvoisen töykeää. Kaikki tuntui olevan pielessä. Kyseinen asiakaspalvelukokemus vaikutti minuun niin syvästi, että päätin olla menemättä kahvilaravintolaan enää koskaan. Ja dramaattinen kongin lyönti tähän kohtaan. Monessa asiakaspalvelukokemuksessani olen huomannut sen, että maksan köyhempinäkin aikoinani mieluummin hyvästä ja ystävällisestä palvelusta kuin kehnosta – vaikka se kuinka olisi rahallisesti edullista. Sikäli hieman harmittaa, että palvelut ketjuuntuvat ja kasvavat muodottomiksi kapitalismin vuolemiksi möhkäleiksi, joiden työntekijät koostuvat alituisesti vaihtuvista vuokratyöläisistä. Ehkä hieman kärjistettyä, mutta pohjalta löytyy totuuden siemen. Tiedän, että tämä voi kuulostaa pilvilinnan rakentelulta, mutta jos minulla olisi mahdollisuus, kävisin päivittäin kauppahallissa tai pienessä tutussa lähikaupassa ostamassa pienleipomon leipomat leivät ja vihannekset sen sijaan, että raahautuisin autolla valtavaan automarkettiin – joita niitäkin meillä Suomessa on vain kahden suuren monopolipelaajan sorttia. Jättimäiset ruokakaupat lisäävät stressiä, kiristävät hermoja ja aina pitää miettiä, että koska olisi mahdollisesti vähän vähemmän ruuhkainen ajankohta mennä tuuppimaan muita ostoskärryillä. Mutta pienet paikat eivät ole kannattavia. Eivätkä kaikki varmasti edes haluaisi käyttää sellaisten palveluksia. Arki on muutenkin niin hektistä ja työntäyteistä, että olisi ihana levähtää hetken kiireettömän asiakaspalvelijan hymyssä ja rupatella muutama ystävällinen sana.