Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Miten saadaan katsomot täyteen Nokialla?

Suurimpien nokialaisten urheilujoukkueiden kotiotteluiden katsojamäärät ovat joko laskeneet viime kaudesta, pysyneet samassa tai nousseet (NU 4. maaliskuuta). Kehityksestä huolimatta niin BC Nokian, Nokian Pyryn kuin Nokian KrP:n yleisökeskiarvoissa on kaikissa kasvupotentiaalia. Jonkinlaisena yllätyksenä voidaan pitää sitä, että suurimmat yleisömäärät on tällä kaudella kerännyt Raholassa pelaava KrP. Yllätys piilee siinä, että salibandyliiga on valtakunnallisesti vasta seitsemänneksi suosituin sarja yleisömäärällä mitattuna. Edellä on Jääkiekon Liiga ja Mestis, Jalkapallon Veikkausliiga ja Ykkönen, Superpesis ja Koripalloliiga. Nokialaisten joukkueiden yleisökeskiarvot pyörivät vähän alle 400:ssä (Pyry), 500–550:ssa (BC Nokia) ja 560:ssa (KrP). Halleissa voi olla paikalla tätä vähemmänkin väkeä, jos yleisömäärään lasketaan automaattisesti kausikortin haltijat. Luvut voisivat olla Nokian kokoisessa kaupungissa suurempia, etenkin kun ottaa huomioon kaupungin sijainnin tiiviillä kaupunkiseudulla. Seurat ovatkin tehneet Nokialla hyvää työtä sen eteen, että ottelutapahtumista kehitetään yhä yleisöystävällisempiä. Kokemukset muulta Suomesta ja maailmalta kertovat, että pelkästään kiinnostava urheilu ei enää riitä. Pelitapahtuman pitää olla kokonaisvaltainen viihde-elämys. Urheilullinen menestys silti vaikuttaa suuresti katsojamääriin. Kuluttaja on kuningas, mutta suomalaisilta voisi toivoa entistä voimakkaampaa sitoutumista omiin seuroihinsa myös katsojina.