Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Nokialainen kansanedustajaehdokas on huolissaan amisreformin vaikutuksista: "Erityisopiskelijat ja huippuosaajat saavat eniten huomiota ja muut opiskelijat jäävät oman onnensa nojaan"

Ammatillisen koulutuksen reformia on eletty nyt vähän toista vuotta. Reformi toi mukanaan monia hyviä asioita; tiukemman työelämälähtöisyyden ja jatkuvan haun mahdollisuuden, myös osa-tutkintojen ja oppisopimusten mahdollisuudet paranivat. Toisaalta reformi on aiheuttanut muunkinlaisia reaktioita. Se olettaa nuoren olevan motivoitunut, omatoiminen, vastuullinen, itseohjautuva, halukas oppimaan ja kyvykäs itse arvioimaan omaa osaamistaan, asettamaan itselleen tavoitteita ja vieläpä etenemään niitä kohti. Ajankohtaisohjelmissa on esiintynyt ammattiin opiskelevia nuoria, jotka ovat huolissaan oman ammattitaitonsa kehittymisestä. Nuoret kokevat, että oppilaitoksessa tapahtuvaa opetusta ei ole enää riittävästi. Lukujärjestyksessä on sekä vapaita päiviä että varsin lyhyitä koulupäiviä. Kun toisella asteella opiskeleva nuori on itse huolissaan opetuksen riittävyydestä, niin eikö meidänkin pitäisi olla? Panostus ammatilliseen koulutukseen on edellytys sille, että meillä tulevaisuuden Suomessa riittää ammattitaitoisia lähihoitajia, kokkeja ja monia muita kädentaitojen ammattilaisia. Kyseessä on kansantaloudellisestikin merkittävä asia. Osaamista nuorten opettamiseen oppilaitoksissa on eli ei ole kyse ammattitaitoisten opettajien puutteesta. Taitaja -valmennuksen käyneet nuoret ovat menestyneet hienosti ammattitaitokisoissa sekä EM- että MM-tasolla. Huippuosaajien valmennus on jopa otettu tutkintojen perusteisiin mukaan omana tutkinnon osanaan. Osaamista riittää nuorten opettamiseen mutta aikaa opettamiseen ei enää ole samoissa määrin kuin aikaisemmin. Reformia pitäisi tarkastella ennakkoluulottomasti oppimisen näkökulmasta. Vähentyneet opetusresurssit ovat eniten pois keskitason opiskelijoilta, joista tulee työelämään hyviä tekijöitä. Erityisopiskelijat ja huippuosaajat saavat eniten huomiota ja muut opiskelijat jäävät oman onnensa nojaan. Nyt kannattaisi satsata myös tähän laajimpaan opiskelijaryhmään ja varmistaa heidän ammattiosaamisensa laatu. Vain sillä tavalla ammattiosaamisen taso saadaan Suomessa pysymään hyvällä tasolla. Kaisu Paloheimo KD:n eduskuntavaaliehdokas Ammatillinen opettaja, näyttötutkintomestari.