Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Pikavippifirmojen ahneudelle pitää pannat rajat

Maksuhäiriöiden määrä on kasvanut Suomessa huolestuttavalla tahdilla. Noin 382 000 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä vuonna 2018 Asiakastieto Groupin henkilöluottorekisterin kanssa. Vuonna 2008 luku oli 292 500. Tässä tilanteessa on sietämätöntä, että niin sanotut pikavippiyritykset harrastavat yhä villimpää markkinointia, joka kohdistuu usein juuri niihin henkilöihin, joilla on isoin riski ylivelkaantumiseen. Uusin ylilyönti alalla on niin sanottu takaajalaina, joka on tarkoitettu henkilöille, joilla on maksuhäiriömerkintä. Tuotteessa varsinainen lainanottaja on siis maksuhäiriöisen läheinen ihminen, jolla luottotiedot ovat kunnossa. Kuitenkin lainaa markkinoidaan suoraan maksuhäiriöiselle esimerkiksi sloganilla "Luottotiedot menneet? Ei haittaa!". Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kyseistä toimintaa on kuvattu pöyristyttäväksi. "On suorastaan pöyristyttävää kun tarjoillaan konseptia, jossa lähipiirin ihmisiä vedetään mukaan talousongelmaan", kommentoi KKV:n apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko Ylellä 19. helmikuuta. Elinkeinonvapaus on perustavaa laatua oleva oikeus. Se ei voi kuitenkaan olla rajoittamaton. Laki elinkeinon harjoittamisen oikeudesta puhuu "laillisen ja hyvän tavan mukaisesta elinkeinosta". Voidaan perustellusti kysyä, onko kiskurikorkoisten lainojen tarjoaminen taloudellisesti haavoittuvaisille henkilöille hyvän tavan mukaista. Pikavippifirmojen ahneudelle pitää siis panna selvät rajat.