Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Esperi Caren ja muiden hoivayhtiöiden kiivas kasvutahti johtaa ongelmiin päivittäisessä tekemisessä – Tulospaineessa syntyy sutta ja vanhukset jäävät hoitamatta

Talousaiheet ovat niin peijakkaan tylsiä, etten ole niistä kolumnia mielelläni kirjoittanut. Viime aikojen uutiset panivat uskomaan, että osaisin kenties selittää yhden outouden, jota on kyselty. Miksi yhtiö, jonka myynti kasvaa kohisten, ei kannata tai miksi se aina vain säästää. Miksi Esperi Care on viime vuodet tehnyt vain tappiota? Pääsyy viimeiseen lienee omistajien ahnas laina yhtiölle 12–15 prosentin korolla. Korkea korko korvaa osingot. Esperi on muiden yhtiöiden tavoin kilvan ostanut kilpailevia yrityksiä ja hakenut vahvaa kasvua. Suuri koko hurmaa. Mediakin hehkuttaa, kasvuyritys – ihanaa. Kiivas yrityskauppojen tahti sisältää sudenkuoppia. Syvin vaara on, että raha loppuu hallitsemattomasti. Yritysosto maksaa. Lisääntyvä myynti paisuttaa varastoja ja asiakkaat ovat hitaita maksamaan, kassa hupenee. Ostettuja yksiköitä on kehitettävä investoinnein ja taas raavitaan rahakirstun pohjia. Krooninen rahapula voi johtaa kannattavankin yrityksen konkurssiin. Kasvuyritykset hakevat apua sijoittajilta, jotka himoitsevat arvonlisää ja pääoman tuottoa. Kuluja leikataan väkisin ja päivittäisten hommien kehitys jää lapsipuoleksi. Tulospaine pusertaa toiminnan laadun lattian rakoon. Syntyy sutta ja vanhukset jäävät hoitamatta. Yritysostoja perustellaan yhdistymisen tuomilla eduilla kuten päällekkäisten töiden karsinnalla ja suuruuden tarjoamalla taitotiedolla. Kiire, uudet projektit ja taitamattomuus jättävät nämä hyödyt usein hoitamatta ja unohduksiin. Yritysostot kohdistuvat myös lähialoille. Teollisuus ostaa huoltoyhtiön tai asuntorakentaja julkishallintoon panostaneen grynderin. Tällöin kompastuskivinä voivat olla asiakkaiden vaatimat toisenlaiset ratkaisut ja yrityskulttuurien erilaisuus. Kulttuurien törmäys voi tapahtua myös, kun ostetaan yritys ulkomailta eikä tunneta kyseisen maan tapoja ja asiakkaita. Suomalainen ajattelu ei välttämättä istu muualle. Kokematon johto ohjaa veneen karille. Suomalainen johto voidaan jopa jättää ”leirin ulkopuolelle” ja jatkaa kuten ennenkin. Maltti ja yritysostojen hitaampi, hyvä hoito olisivat valtteja menestykseen, mutta kun pomo pakkaa kysymään, mikset tehnyt tätä jo eilen.