Ladataan
Uutiset Vaalit Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Taksinkuljettajan kokemus täyssähköautosta on lähes pelkkää plussaa - Etenkin kaupungissa se on kulkupelinä vertaansa vailla

Monet suhtautuvat täyssähköautoon vieläkin varauksella. Taksiautoilija Kalle Innanmaa puolestaan kuului aikansa edelläkävijöihin, kun hän hankki taksitalliinsa Teslan reilut neljä vuotta sitten. Taksinkuljettaja Toni Rantsi tuntee auton kuin omat taskunsa, sillä hän on ajanut Teslalla kaikki työvuoronsa viimeisen vuoden ajan. –Auton mittarissa on tällä hetkellä 292 848 kilometriä eli keskimääräisesti kilometrejä on tullut himpun verran vähemmän kuin normaalitaksissa, yli 20 vuotta Pirkanmaalla taksiammattilaisena viihtynyt Rantsi toteaa. –Mutta Helsingissä on vain pari kuukautta vanhempi ihan vastaava malli, jolla on ajettu 600 000 kilometriä, hän tietää. Taksikäytössä täyssähköautoja ei ole koko valtakunnassakaan järin monta. Puhutaan korkeintaan paristakymmenestä. Tieto ei tavallaan yllätä, sillä esimerkiksi Tesla Model S ei irtoa taskurahalla. Sellainen pitää oikeasti haluta. Huonomminkin voisi toki valita, sillä mainitussa autossa on huollettavaa ja kuluvia osia nirkoisesti. Raitisilmasuodatin. Tukivarret. Mitä vielä? –Kun autossa on hidastusenergian talteen ottavat jarrut, jarrujakaan ei tarvitse kovin paljon kuluttaa, jos kuljettaja pystyy ennakoimaan ajoaan hyvin. –Iskunvaimentajat tähän on vaihdettu kerran. Sekin on vähän, koska kyse on melko painavasta autosta. Pelkästään akun paino on 950 kiloa. Paino on kuitenkin sivuseikka, sillä massastaan huolimatta auto kiihtyy nollasta sataan 2,7 sekunnissa, eikä polttoainelaskuista tarvitse murehtia. Ainakin vielä toistaiseksi sähköauton voi ladata joko täysin ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. Ehkä vielä pitkään, sillä latauspisteitä tulee koko ajan lisää, myös Teslan omia. –Teslan omassa latauspisteessä on kaikkein tehokkaimmat laturit. Niillä lataus kestää tunnin ja vartin, mutta niitä on Suomessa vasta kymmenkunta. Pirkanmaalla lähin on Toijalan ABC:llä. –Toiseksi tehokkaimmalla laturimallilla tämän auton 85 kilowattitunnin akku latautuu tyhjästä täyteen vajaat kaksi tuntia, mutta kotipistokkeessa täyslataus kestää vuorokauden. Teslan omalla älypuhelimen applikaatiolla voi halutessaan tehdä ritariässät ja siirrellä autoa parkkipaikalla ruudusta toiseen, mutta tärkeämpää on nähdä paljonko latausta on jäljellä ja kuinka monta kilometriä sillä vielä pääsee. Talviaikaan taksissa on otettava huomioon myös auton sisätilojen lämmitys ja akun lämpötila. –Sähkömoottori toimii kylmässä paremmin, kun kitka on pienempi, mutta taas vastaavasti akku pitää lämpimässä varauksen paremmin. Suomen oloissa kummastakaan ei ole kehittynyt ongelmaa, mutta toki sähköautolle tekee ilmeisen hyvää, jos se saa viettää lepohetket lämpimässä tallissa, kuten Rantsin työkalu. Se tulee näkymään, kun vuodet vierivät. –Tällä hetkellä täydellä akulla pystyn ajamaan sellaiset 465 kilometriä, kun uutena toimintasäde oli karvan alle 500 kilometriä. Varauskyky on siten tippunut yllättävän vähän, kun ottaa huomioon, että auto on ollut yli neljä vuotta päivittäin taksikäytössä ja se ladataan melkein päivittäin. Valittamista löytyy siis hyvin vähän. Eniten ongelmia on tähän mennessä aiheutunut lähinnä moottoroiduista ovenkahvoista. –Kun taksitolpalla napataan promilleissa kahvasta kiinni ja repäistään, kahvan mekanismi ei kestä. Kuskin ovenkahva on vaihdettu kerran, mutta kaikki muut kolme kertaa, eivätkä tällaiset automaattikahvat ole halpoja. –Mutta yksityiskäytössä tätä ongelmaa ei varmastikaan ole, Toni Rantsi naurahtaa.