Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Toimiva lähijunaliikenne edellyttää myös tiheää seisakeväliä – jokainen vaihto vähentää joukkoliikenteen houkuttelevuutta

Liikenne- ja viestintäministeriö on toteuttamassa lähijunaliikenteen pilottikokeilua, johon Pirkanmaa pääsi mukaan. Mukana on myös suunta Tampere-Tesoma-Nokia. Vihdoinkin lähijunaliikenteen kehittämiseksi aletaan tehdä jotakin konkreettista. Vaikka pilottikokeilu onkin hieno asia, pitää kuitenkin esittää lisäajatuksia lähijunaliikenteen mahdollisuuksista. Toivottavasti tulevaisuuden lähijunaliikenne tarkoittaa paljon enemmän kuin lisäjunavuoroja Nokian rautatieasemalle. Toimiva ja houkutteleva lähijunaliikenne edellyttää tiheän vuorovälin lisäksi myös tiheää seisakeväliä. Joukkoliikenteen käyttäjät tietävät, että jokainen vaihto tekee joukkoliikenteestä vähemmän houkuttelevaa. Nokia on suurehko kaupunki, josta käydään töissä, koulussa, harrastuksissa ja muilla asioilla Tampereella. Rata halkoo kaupunkiamme keskeltä tiheintä asutusta. Lähijunaliikennettä, jossa ihmiset pääsevät juniin kotiensa läheltä, on täysin perusteltua kehittää. Nokian lisäksi asia koskee tietysti koko Tampereen seutukuntaa, jossa on paljon asutusta Tampereelta lähtevien ratojen varsilla. Tässä vaiheessa on hyvä palauttaa mieleen, miten tiheästi jokunen vuosikymmen sitten Tampereen ympäristössäkin oli seisakkeita! Muutaman seisakkeen avulla käytännössä koko Pohjois-Nokia Tampereen rajalta Harjuniittyyn asti sekä Siuro saataisiin lähijunien piiriin. Uusia seisakkeita tarvittaisiin ainoastaan Kankaantaan, Myllyhaan ja Harjuniityn kohdalle. Lisäksi junat pysähtyisivät Siuron asemalla. Radan ali- tai ylikulkuja ei tarvitsisi rakentaa, sillä ne ovat jo olemassa. Näin ollen uudet seisakkeet olisi mahdollista perustaa keskeisille paikoille ilman suurta panostusta infrastruktuuriin. Tarvittaisiin ainoastaan laiturit ja niille portaat tai luiskat. Uusien seisakkeiden myötä suuri osa nokialaisista pääsisi juniin lyhyen kävely- tai pyörämatkan päästä. Nokialla ei tarvittaisi kankeaa ja matkustamista hidastavaa bussisyöttöliikennettä, eikä asemalle tarvitsisi ajaa omalla autolla. Se houkuttelisi käyttämään joukkoliikennettä. Porin rata on ruuhkainen. Lähijunaliikenteen sijoittaminen sille on varmasti haastavaa, mutta tuskin kuitenkaan mahdotonta. Nokian ja Siuron asemat toimisivat junien kohtaus- ja ohituspaikkoina. Juuri nyt on se hetki, jolloin nokialaisten, kuten koko Tampereen seutukunnan, pitää tosissaan miettiä lähijunaliikenteen tulevaisuutta, ja alkaa siihen vaikuttaa. Paljon suurempi seisaketiheys pitää olla ainakin pitkän ajan tavoitteena. Olkoon tämä pilottikokeilu hyvä ponnahduslauta. Joukkoliikenne on kaiken lisäksi kyettävä näkemään kokonaisuutena, laajana, tiheänä, kätevänä, joustavana ja helppona, yhtenäisellä lippujärjestelmällä toimivana kulkumuotona.