Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Pirkanmaa pääsi mukaan alueellisen junaliikenteen pilottiin – Nokian junan on tarkoitus pysähtyä myös Tesomalla

Pirkanmaa on valittu mukaan alueellisen junaliikenteen pilottihankkeeksi. Pirkanmaan hankkeessa ovat mukana ratasuunnat Tampere-Tesoma-Nokia, Tampere-Orivesi-Vilppula(-Mänttä) ja Tampere-Lempäälä-Toijala. –Nokialle lähijunapilotin toteutuminen olisi kaupungin strategisten tavoitteiden kannalta erinomainen asia. Parantunut liikennöinti tarjoaisi kaupunkilaisille joustavammat yhteydet sekä mahdollistaisi ympäristöystävälliset matkustustavat. Lisäksi pilottihanke tukisi hyvin suunnitteilla olevan asemanseudun sekä keskustan elinvoimaisuuden kehittämistä, kuvailee Nokian kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen kaupungin tiedotteessa. Tesomalle tarvitaan seisake Liikenne- ja viestintäministeriö sai yhteensä 11 hakemusta, joista jatkosuunnitteluun valittiin Pirkanmaan lisäksi Kymenlaakson ja Etelä-Pohjanmaan maakunnat. Pilottihanke voidaan käynnistää aikaisintaan joulukuussa 2019, ja se kestää kesäkuuhun 2022. Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Tampereen seudun joukkoliikenteestä kertoo, että nyt käynnistyy jatkosuunnitteluvaihe yhdessä ministeriön kanssa. –Jatkosuunnittelussa tarkennetaan, mitä oikeasti on mahdollista toteuttaa niin, että jo tämän vuoden joulukuussa olisi asukkaille jotain tarjottavaa. Uskoisin, että nopeimmin päästään liikkeelle Tampereen ja Oriveden sekä edelleen Ylä-Pirkanmaan suunnalla. Siellä mahdollisesti jo joulukuussa tänä vuonna voitaisiin saada lisävuoroja, Periviita kertoo. Tesoman ja Nokian suunnan yksi haaste on se, ettei Tesomalla ole vielä edes seisaketta. –Sitä suunnitellaan parhaillaan, mutta on ihan selvää, ettei se joulukuussa ole vielä valmiina. Tavoitteena kuitenkin on saada Nokian suunnalle lisää lähijunaliikennettä ja niin, että junat pysähtyisivät Tesomalla, Periviita kuvailee. Myös Lempäälän ja Toijalan suunnan kehittämistoimet täsmentyvät jatkosuunnittelussa. Pilottiin pääsemisen hyödyistä Periviita nostaa esiin sen, että nyt saadaan jotain konkreettista liikkeelle lähijunaliikenteessä, jonka kehittäminen on ollut agendalla jo vuosia. "Erittäin myönteinen uutinen" Kunnat ovat sitoutuneet rahallisesti pilotin suunnitteluun sekä infrastruktuurin ja palvelutarjonnan kehittämiseen. Periviita sanoo, että ministeriön odotetaan osallistuvan kustannuksiin tavalla tai toisella. Tarkat euromäärät siitä, paljonko rahaa tarvitaan, selviävät jatkosuunnittelussa. Periviidan mukaan selvää on, että vuositasolla puhutaan sadoista tuhansista euroista. Hankkeella pyritään kasvattamaan rautatieliikenteen matkustajamääriä ja kulkutapaosuutta sekä kehittämään toimintatapoja, joita voidaan hyödyntää, jos maakunnat saavat toimivaltaa alueellisen rautatieliikenteen järjestämisessä. Pirkanmaan liiton mukaan pilotin aikana etsitään junien aikatauluista sopivia hetkiä, kun raiteet olisivat vapaana lähijunille. –Tämä on erittäin myönteinen uutinen koko maakunnalle. Pilotin toteuttaminen edellyttää junaliikenteen operoinnin suunnittelua, jollaista alueella ei ole toistaiseksi itse toteutettu, mutta joista meillä on parhaillaan vireillä selvitystyö Helsinki-Tampere-Nokia välille. Pilotti antaa tärkeää kokemusta myös sitä silmällä pitäen, että maakunnasta tulisi jatkossa junaliikenteestä vastaava joukkoliikenneviranomainen, kuvailee suunnittelujohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys Pirkanmaan liiton tiedotteessa. Hankkeen lähtökohta on, että nykyinen osto- ja velvoiteliikenteen palvelutaso säilytetään ja pilotit ovat sitä täydentäviä.