Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Hartauskirjoitus: ”Joogassa on ovi auki Saatanalle”, sanoi eräs ihminen yhdessä aikaisemmassa työpaikassani, kun näki työkaverini kainalossa vaahtomuovisen jumppapatjan"

”Joogassa on ovi auki Saatanalle”, sanoi eräs ihminen yhdessä aikaisemmassa työpaikassani, kun näki työkaverini kainalossa vaahtomuovisen jumppapatjan. Mitään muuta joogaan viittaavaa patjassa ei ollut, kuin tilanteessa puheeksi tullut nimike, jolla patja oli venyttelyä varten kaupasta myyty. Näin kaikkea elämää kunnioittavan hindulaisuuden yksi ilmenemismuoto sai kotoisan täystyrmäyksen. En tiedä kenelle ovi oli auki ja kellä, mutta mitenkään hyvä mieli tilanteesta ei jäänyt joukolle paikalla olevista ihmisistä – kristityiksi itseään kutsuville. Onko opillinen kiivailu ja oikeassa olemisen vimma oikeaa kristillisyyttä? Milloin mielipiteemme rakentavat ja milloin hajottavat? Miten saamme ympärillemme rakastavan ja hyväksyvän ilmapiirin, mikä kutsuu lähimmäistä Jumalan hyvyyden äärelle vai tuommeko pelkoa ja hämmennystä uskollamme? Oikeus oman mielipiteen esiin tuomiseen saattaa jyrätä velvollisuuden lähimmäistämme kohtaan. Tässä meillä jokaisella olisi itsetutkiskelun paikka. Raamattu kertoo, että hengen hedelmiä, uskon tuomia hyviä asioita ovat muun muassa rakkaus, ilo, rauha ja ystävällisyys. Ehkä jokaisen (uskonnosta riippumatta) olisi syytä pysähtyä määrä ajoin pohtimaan, että mitä hedelmiä ympärillemme kylvämme. Hyvä mittari elämässä voisi olla erityisesti rauha. Tänään vietämme kristittyjen ykseyden rukouspäivää. Päivän sanat ovat Johanneksen evankeliumista: Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista, jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Jo alkuseurakunnan taival oli täynnä eri näkemyksiä, kiistoja ja opillisia koukeroita. Silti kaikkein tärkein, eli ilosanoma Kristuksesta, levisi kulovalkean tavoin kuivassa maastossa. Sanoma rakastavasta taivaan Isästä oli se mitä ihmiset kaipasivat ja mitä eniten kaipaamme. Kirkon tehtävä tässä maailmassa on edelleen pitää ilosanoma voimissaan antaa tilaa erilaisille ihmisille ja erilaisille painotuksille. Tärkeintä on sanoma Hyvästä Jumalasta, Kristuksesta ja usko hyvän lopulliseen voittoon. Niistä löytyy rauha, muut ovat sivupolkuja. Olitpa sitten vaahtomuovipatjan vastustaja tai hyväksyjä, olet aina tervetullut kirkkoon. Rauha teille! Lassi Harju vs. seurakuntapastori