Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kommentti: Brändityöryhmässä oli mukana ihan tavallisia nokialaisia

Kaupungin uusi logo ja slogan ovat herättäneet paljon keskustelua. Harva tietää, että sitä on tehty kuukausia ja mukana on ollut ihan tavallisia nokialaisia. Brändityöryhmään oli kutsuttu lukuisa joukko arkipäivän ihmisiä, ei mainosalan ammattilaisia. Minä pääsin mukaan edustamaan paikallislehteä. Jo se, että brändiä ei pohdittu pelkästään virkamiesten päissä, teki minuun vaikutuksen. Ajattelin, että onpa hienoa, että kotikaupunkini on aidosti kiinnostunut siitä, mitä minäkin toimittajana ja ihmisenä ajattelen. Mukana oli ihmisiä myös urheiluseuroista ja yrityksistä. Kulttuurin paristakin oli omat edustajansa. Kaikkia tuntui leimaavan vapaaehtoisuus ja innostuneisuus. Kännyköitä ei selailtu eikä huokailtu, että tällaiseenkin sitä piti osallistua. Meidän tehtävämme ei ollut miettiä iskulauseita, vaan esimerkiksi Nokian vahvuuksia ja sitä, mitä se voisi olla. Pohdimme myös sitä, miten Nokian erottuu hyvässä ja pahassa kaupunkiseudun muista kunnista, jotka kilpailevat samoista asukkaista ja yrityksistä. Mainostoimiston väki veti ja seurasi työryhmien työskentelyä. Se myös kirjasi käydyn keskustelun muistiin lopullista brändityötä varten. Minulla on ollut pari päivää aikaa pureskella kaupungin uutta logoa ja iskulausetta. Alkureaktioni oli vähän hämmentynyt: kumpikin oli vähän pliisu. Täällä syntyy uutta -lauseen tuplauut antoivat mahdollisuuden useaan tulkintaan, joista osa liittyi vahvasti myös ihmislasten synnyttämiseen. Valkeakosken "Mansikkapaikka" aukeaa helposti, mutta siihen mielleyhtymät sitten jäävätkin. Uusi logo ja iskulause voivat aueta monella tavalla, ja niin se onkin parempi. Se, että todetaan, että joku nyt vain on hyvä, ei ole yhtä tehokasta kuin todeta, miksi joku on hyvä. Kun logoa ja iskulausetta arvioi, pitää muistaa, että läheltä katsottaessa omat kokemukset muokkaavat tulkintaa.