Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

"Kunnat kilpailevat yrityksistä ja asukkaista sekä maineesta ja mammonasta" – Uuden ilmeen ottaneen Nokian valtteja ovat rohkeus, nuorekkuus, ylpeys ja yhteisöllisyys

Nokialta voisi talsia autotietä pitkin vaikka Vaasaan asti, eikä kilometrejä silti kertyisi aivan Nokian rantaviivojen vertaa. Nokia on rantojen kaupunki, ja alkuvuodesta kaupunki onkin tuomassa julkisuuteen rantojen yleiskäytön suunnitelman siitä, miten ranta-alueita jatkossa kehitetään niin virkistys- ja yhteiskäytön kuin rakentamisenkin suhteen. "Rantojen kaupunki" on yksi Nokian uuden brändistrategian kuudesta ydinviestistä. Vapaasti suomennettuna kyse on siitä, että Nokian kaupungille on luotu monen toimijan yhteistyönä uudenlainen persoona, joka pistetään peliin Nokiasta puhuttaessa. –On päivänselvää, että tänä päivänä kunnat kilpailevat keskenään, kuten lähes mitkä tahansa muutkin toimijat. Kunnat kilpailevat yrityksistä ja asukkaista sekä maineesta ja mammonasta, sanoo Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen . Nokian kaupunki otti tiistaina käyttöön paitsi uuden visuaalisen ilmeen, myös uudistetun iskulauseen ja tunnuksen. Kaupunkilaisille uusi ilme näkyy nyt jo muun muassa kaupungin verkkosivuilla, ja kasvua kuvaavaa sinistä N-kirjainta ja lausetta "Täällä syntyy uutta" nähdään myös kaupungin painetuissa materiaaleissa ja sosiaalisen median kanavissa, eli käytännössä kaikessa kaupungin viestinnässä. Vanhaa vaakunaa ei kuitenkaan ole tarkoitus unohtaa, mutta sen käyttö pyhitetään erilaisiin virallisiin, juhlallisiin ja historiallisiin tilanteisiin. –Emme myöskään heitä esimerkiksi vanhoja kirjekuoria tai papereita tältä istumalta roskiin, vaan niitä uusitaan, kun vanhat loppuvat. Sekin on ekologisuutta ja tukee siten toista ydinviestiämme, ekologista Nokiaa. Niin tekevät myös esimerkiksi Eco3-alueen kehittäminen ja kaupungin hankkimat kaasuautot. Historia ja tulevaisuus yhdessä lauseessa Uusi iskulause "Täällä syntyy uutta" on Nokian markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Laura Niittymäen mukaan ennen kaikkea vetoava lupaus nuorille perheille, jotka etsivät omaa kotia kaupunkiseudulta. Mutta toisaalta se sitoo yhteen Nokian historian ja tulevaisuuden, tarinan kaupungista, jossa on hyvä syntyä ja kasvaa. –Nokialla on tehty 150 vuotta suomalaista teollista historiaa. Aikanaan täällä on siis syntynyt uutta teollisuutta ja kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä, ja uutta historiaa luodaan koko ajan. Tämä onkin myös katsaus siihen, mitä Nokia tulevaisuudessa on, ja miten monella tavalla se on nyt menossa kohti uutta. Nokian uusi tunnus on väriltään sininen, ja se kuvaa kaupunkia ympäröiviä vesistöjä ja kaupunkia halkovaa Nokianvirtaa. Muodoltaan tunnus on kolmen pystyssä olevan suunnikkaan muodostama N-kirjain. Ajatuksena on, että joku voi löytää kuviosta ylöspäin suuntautuvan ja kasvavan kaupungin siluetin. Joku toinen taas saattaa nähdä kuvion teollisuusperintöä kunnioittavina tehtaan piippuina, merkkinä yrityskaupungista. Sitähän Nokia brändistrategian kolmannen ydinviestin mukaan onkin, 1 700 tällä hetkellä toimivan yrityksen, ja toivottavasti monen uudenkin, voimin. –Muut ydinviestimme keskittyvät kaupunkimaisuuteen ja keskustan kehittämiseen sekä erinomaiseen sijaintiimme ja sujuviin liikenneyhteyksiin. Nokia on aito kaupunki, jossa voi asua kaupunkimaisesti upean luonnon keskellä. Samalla Nokia on lähellä. Nämä asiat voivat olla nokialaisille itsestäänselvyyksiä, mutta meidän pitää kertoa se yhdenmukaisella viestillä myös muualla, sekä kaupunkiseudulla että sen ulkopuolella, Väätäinen jatkaa. "Voimme olla terveellä tavalla ylpeitä" Viimeinen ydinviesti brändistrategiassa on se, että Nokia on aktiivisen tekemisen kaupunki. Tällä halutaan tuoda esiin sitä mittavaa järjestö- ja harrastustoimintaa, jota Nokialta löytyy niin urheilun kuin kulttuurinkin saralla. Aktiivisuuden puolesta puhuu sekin, että brändityöryhmiin on osallistunut kaupungin edustajien lisäksi nokialaisia edustajia kulttuuri- ja urheilupuolelta sekä mediasta ja yritysmaailmasta. Kun työryhmät aloittivat työnsä viime vuoden keväällä, ajatuksena oli saada selvyys siihen, mitä kaikkea kotikaupunkimme on ja ennen kaikkea, mitä se ei ole Työryhmissä jalostui esiin neljä Nokiaa kuvaavaa asiaa: rohkeus, nuorekkuus, ylpeys ja yhteisöllisyys. Rohkeus tarkoittaa avoimuutta ja halua olla särmikäs ja erottuva kaupunki, jossa otetaan uusia toimintamalleja rohkeasti käyttöön. Nuorekkuus koskee ennen kaikkea uusia perheitä, joita puhutellaan modernilla otteella. Ylpeys on vahvaa kotiseutuylpeyttä, jossa uudet toimijat otetaan kuitenkin avosylin vastaan. Ja kuten sanottua, yhteisöllisyydellä kuvataan sitä järjestökenttää, jolla on valtava halu tehdä ja onnistua yhdessä. –Ihmisen mielessä hyvätkin asiat voivat muuttua elämän arjessa keskinkertaiseksi. Joskus taivutaan pessimismiin ajatellen, että emmehän me ole mitään eikä meillä ole mitään. Mutta meillä on täällä Nokialla paljon upeita juttuja, joista moni isompikin kaupunki olisi ylpeä. Niinpä mekin voimme olla terveellä tavalla niistä ylpeitä.