Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone Vaalit

Ihmiset valittavat huonosti auratuista teistä ja portinpielistä – 17-vuotias traktorikuski Emma Siuvo kertoo auraajan näkökulman

Jokaisen aurauskuskeista valittavan pitäisi päästä edes puoleksi tunniksi auraustraktorin tai -auton kyytiin. Sinne pitäisi päästä myös kaikkien autoilijoiden ja varsinkin kadunvarsipysäköijien. Emma Siuvo , 17, on tullut torstain ja perjantain välisenä yönä kotiin vasta kahden kolmen aikaan. Ei, hän ei ole ollut yöjuoksuilla, vaan auraamassa. Lunta on tupruttanut nyt niin kovasti, että Siuvoilla ei juuri nukuta. Janne -isä ja Emman poikaystävä ennättivät nukkua puolitoista tuntia, ennen kuin uusi hälytys tuli. Urakoitsijan on lähdettävä töihin, jotta teillä olisi turvallista liikkua, vaikka uni maittaisi kuinka. –On taottava, kun rauta on kuumaa. Silloin on tehtävä töitä, kun niitä on, nuori nainen sanoo topakasti. Samoin hän sanoo opiskelukavereilleen, jotka ihmettelevät, miten tämä viitsii lähteä keskellä yötä auraamaan. Vaihtoehtoa ei ole. Torstaina hän ajoi traktorilla kouluun ja teki matematiikan kokeen. Loppupäivä, ilta ja puoli yötä menivätkin sitten traktorin puikoissa. Auraajan koulupäivä jäi väliin Emma Siuvo opiskelee yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi. Samalla hän suorittaa lukiota eli tavoitteena on ammattitutkinnon lisäksi ylioppilaslakki. Perjantaina aamupäivällä tytön pitäisi periaatteessa olla koulussa, mutta... –Laitoin illalla tekstiviestin opettajalle, että voinko jäädä auraamaan täksi päiväksi. Koulussa ymmärretään kyllä: työtä pitää tehdä silloin, kun sitä on. Eikä parempaa harjoittelua opintoja varten varmaan voi olla. Sen verran tottuneesti Emma kuitenkin traktorin ohjaimia käyttää, että pakostakin tulee mieleen, että voiko tämä vauvasta asti traktorissa varttunut tyttö enää oppia lisää. Miksi meidän portti on taas aurattu umpeen? Traktorin edessä olevan auran molemmin puolin on kääntyvät siivet, jotka heittävät lumet sivuun. Nyt on satanut niin paljon lunta, että se vuotaa auran yli. Suomeksi sanottuna se tarkoittaa sitä, että tonttien sisäänajojen kohdalle jää pienet lumikasat. Tämä ärsyttää monia. Miksi on taas aurattu meidän portti umpeen? Eivätkö ne kuskit vain osaa? –Lunta on nyt niin paljon. Ei se osaamisesta riipu. Jos putsaisimme kaikki portit, meillä menisi viikko, Emma Siuvo sanoo. Auraaminen herättää muutoinkin tunteita. Mikään ei ole kyllin hyvä. Torstai-iltana Siuvoilla soi puhelin. Kysymys oli tuttu: miksi tietä ei ollut jo aurattu. –No se tie oli päivän aikana aurattu jo kolmeen kertaan. Se, milloin aurataan, ei ole kiinni auraajista itsestään. Urakoitsijalla ei ole asiaa tien päälle, ellei kaupungilta ole tullut hälytystä. Toinen juttu on toki se, jos urakoitsijalla on sopimus kiinteistönomistajan kanssa. Sama koskee yksityisteitä. Autot pysäköidään huonoihin paikkoihin Risteystä auratessa traktorikuskin pää kääntyy edestakaisin, kun hän varmistaa, ettei taakse ole ilmaantunut autoa. Takana olevan hiekoittimen taakse ei näe lainkaan, joten autoilijoiden kannattaa oman turvallisuuden vuoksi jättää auraustraktoriin kunnon turvaväli. –Ihmiset eivät ymmärrä, kuinka iso tämä kone on. Välillä he jättävät autoja ihan hölmöihin paikkoihin. Huono paikka pysäköidä on esimerkiksi lähellä risteystä ison lumikasan vieressä. Se lumikasa on nimittäin paikka, johon lunta on ollut helppo kuormata. Autoilijan kannattaa siis miettiä, mihin autonsa jättää, jotta ei vaikeuta auraajan työtä. –Kaikkia pyöräteiden pätkiä ei ole pystytty auraamaan, kun autoja on jätetty niin, ettei traktorilla ole mahtunut menemään. Teiden varsillekaan ei kannata jättää autoa, jos sen vain saa muualle.