Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Sosiaalisen median kulta-aika on lopullisesti ohi – Suomalaiset kaipaavat yhä luotettavaa ja laadukasta tietoa, jota sanomalehtien verkkopalvelut tuottavat

Pian lopuillaan oleva vuosikymmen tullaan muistamaan sosiaalisen median kulta-aikana. Facebook etunenässä sosiaalisen median palvelut nauttivat rajattomalta tuntuvasta kasvusta ja taloudellisesta menestyksestä. Holtittomaksi ajautunut kasvu toi mukanaan paljon ongelmia, kuten lukuisat raportoidut tietovuodot. Kuluttajat ovat myös heränneet sosiaalisen median ongelmiin. Esimerkiksi sosiaalisen median laatumielikuva on heikentynyt. Sanomalehtien liiton IRO Research Oy:llä teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan 15 vuotta täyttäneet suomalaiset arvioivat Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut verkon laadukkaimmiksi. Yleisradion tulos oli asteikolla 0–10 sama 7,9 kuin vuotta aiemmin ja sanomalehtien vuoden takainen 7,4 oli noussut 7,5:een. Sosiaalisen median laatumielikuva oli romahtanut. Facebook sai arvosanaksi 4,1, WhatsApp 3,7 ja Instagram 3,5. Vuotta aiemmin arvosanat olivat vähintään 1,5 numeroa korkeammat. Sosiaalisen median suosiota syö huoli yksityisyyden suojasta sekä epätodet ja valheelliset uutiset. Suomalaiset kaipaavat yhä luotettavaa ja laadukasta tietoa, jota sanomalehtien verkkopalvelut tuottavat. Sosiaalinen media tuskin on silti mihinkään katoamassa. On vain tervettä, että siihen aletaan suhtautua tarvittavalla kriittisyydellä. Sosiaalinen mediakin voi muuttua luotettavammaksi. Se vaatii päättäväisiä toimia niin some-yrityksiltä kuin sisällön tuottajilta.