Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Nokian ja Sastamalan velliteiden kunto yllätti urakoitsijan – Vasta keväällä nähdään kunnostuksen lopputulos

Nokian ja Sastamalan seudun velliintyvien sorateiden kunnostus on sujunut vaihtelevasti. Pirkanmaan ely-keskuksen tienpidon suunnittelun yksikön päällikkö Heikki Ikonen uskoo, että teiltä saadaan harmia aiheuttanut vellisora valtaosin pois, mutta vasta kevät näyttää kunnostuksen onnistumisen. Noin 700 000 euroa maksaneessa remontissa Nokialla, Sastamalassa ja Hämeenkyrössä sijaitsevilta sorateiltä on kuorittu velliintyvää soraa pois ja tuotu uutta kiviainesta tilalle. Lisäksi ojat kaivetaan auki. –Täytyy muistaa, että kyseessä on suhteellisen kevyt toimenpide, Ikonen sanoo. "Iso yllätys kaikille" Kun urakoitsijan, Pimara oy:n kuljetuspäällikkö Martti Lielahti loppukesällä ajoi kunnostettavia teitä läpi ensimmäisiä kertoja, tiet olivat kuivan kesän jäljiltä hyvässä kunnossa. Lielahti vähän ihmetteli, miksi kyseiset tiet nähdään niin poikkeuksellisen ongelmallisiksi. –Mutta kun syksyn sateet alkoivat, tiet eivät olleet hyvää nähneetkään. Niistä tuli todella liukkaita. –Tuskin kenenkään tiedossa oli, kuinka huonossa kunnossa näiden teiden rungot ovat. Se oli varmaankin iso yllätys kaikille. Huonokuntoisin tie Heikki Ikosen ja Ely-keskuksen tienpidon suunnittelijan Tomi Alhon mukaan huonokuntoisimmaksi osoittautui Suoniementie Nokialla. –Osasimme odottaa sen olevan haasteellinen, ja sellaiseksi se osoittautui. Urakoitsijalta tuli viestiä, että tie alkoi paikoin jopa pettää. Siellä ei ollut minkäänlaisia rakennekerroksia, Ikonen sanoo. Suoniementielle jouduttiin "tekemään nostoja" eli ajamaan neljään kohtaan soraa 20 senttimetrin paksuudelta. Muille teille sitä ajettiin hieman alle kymmenen senttiä. Ikosen mukaan oli työlästä löytää hyvää kiviainesta sorateille levitettäväksi, mutta sitä löytyi Nokialta. –Laboratoriotutkimuksen mukaan tämä kiviaines on hyvälaatuista eikä sido vettä. Katso, miltä soratie Nokialla näytti viime kevättalvena: Vaikein tie ja onnistunut tie Ikonen ja Alho katsovat, että remontoitavista sorateistä hyvin näyttää onnistuneen Nokian Sorvantien remontti. Sen sijaan murheenkryyniksi on osoittautunut Tolpantie Nokialla. –Tutkimme etukäteen laboratoriossa, mitä ainesta Tolpantien pinta on. Tulosten mukaan näytti siltä, että riittää, kun tielle tuodaan uutta soraa. Kun se oli tehty, tie oli hyvä, mutta pehmeni pahoin marraskuussa. Tolpantien kuntoa täytyy nyt seurata, Ikonen sanoo. Martti Lielahti kertoo, että kunnostettavista teistä ovat nyt valmiina Nokialta Sorvantie, Jokivarrentie, Tolpantie, Pinsiöntie, Härkäläntie ja Suoniementie. –Kesken olevat tiet pystytään tekemään yhteen mittaan valmiiksi. Tomi Alho arvioi, että joitakin yksittäisiä kohtia esimerkiksi Härkäläntiellä pitää vielä korjata järeämmin. Alho kertoo saaneensa paljon palautetta asukkailta siitä, että tiet ovat remontin jäljiltä nyt kovin röykkyisiä. Hän lupaa keskustella asiasta urakoitsijan kanssa ja muistuttaa, että työt ovat vielä kesken. –Uskon kuitenkin, että vellisora saadaan teiltä nyt pois. Pehmeää materiaalia toki jää teiden pohjalle, mutta teiden rungot kuivuvat ojituksen ansiosta vastedes paremmin. Lue myös: Sorvantietä kuorittiin Nokialla aiottua vähemmän – Ely-keskus: Kallistuskulmat ja laadukas murske pitävät vellitien loitolla Lue myös: Pirkanmaan huonokuntoisimmat soratiet ovat kaikki yhdessä ja samassa kunnassa – Helpotusta on luvassa ensi kesänä Korjaus 14.12.2018 kello 13.02: Remontissa valmistuneiden teiden listasta on poistettu Sarkolantie, jonka remontti on vielä kesken sekä lisätty Härkäläntie. Vellisorasta kärsineitä sorateitä kunnostetaan Nokialla, Sastamalassa ja Hämeenkyrössä. Teiltä kuoritaan velliintyvä pinta pois ja tilalle tuodaan uutta kivimursketta. Ojat kaivetaan auki. Nokialta listalla ovat Jokivarrentie, Härkäläntie, Taivalkunnantien soraosuus, Sarkolantie, Suoniementie, Tolpantie, Sorvantie, Huhtaantie, Pajulahdentie sekä Pinsiöntie. Sastamalasta listalla on Hautaantie sekä osin Nokian, osin Sastamalan puolella kulkeva Kutalantie. Hämeenkyröstä kunnostettavana on Metsäkulmantie. Näille teille ajettiin 2000-luvun alkuvuosina kiviainesta, joka sisälsi liikaa kiillettä ja imee siksi vettä talouspaperin tavoin. Tiet ovat siitä lähtien kärsineet paksusta kuravellistä.