Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Joukkoliikennettä pitää kehittää samassa tahdissa, kun yksityisautoilua vaikeutetaan – Tähän asti näin ei ole toimittu

Suomi on niin suuri maa, että sen asukkaat elävät monella tapaa eri todellisuuksissa. Yksi eroavaisuus syntyy siitä, minkälaiset mahdollisuudet on joukkoliikenteen käyttöön. Suurilla kaupunkialueilla, etenkin Helsingissä yksityisautoilun ja joukkoliikenteen välillä voi tehdä aidon valinnan. Suomessa on kuitenkin valtavasti alueita, joiden asukkaat ovat enemmän tai vähemmän riippuvaisia omasta autosta. Eikä nyt puhuta Kainuun syrjäseuduista. Nokia sijaitsee Suomen mittakaavassa urbaanilla seudulla, mutta joukkoliikenteen käyttö on monelle käytännössä mahdotonta esimerkiksi työmatkoihin. Liikenne- ja viestintäministeriön johtama liikenteen asiantuntijaryhmä julkaisi keskiviikkona ehdotuksen, jolla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä. Sen keinovalikoimassa oli esimerkiksi henkilöautoilun vähentäminen, fossiilisten polttoaineiden veron korottaminen vuosi vuodelta, ja sähkö- ja kaasuautojen lisääminen. Ehdotus tyrmättiin usealta taholta heti epärealistiseksi haihatteluksi. Esimerkiksi Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan visio on kaukana suomalaisten arjesta. Polttoainepäästöjen vähentäminen on kriittisen tärkeä tavoite. Visioinnin lisäksi tarvitaan kuitenkin toimia, jotta suomalaisilla säilyvät tasa-arvoiset mahdollisuudet liikkumiseen. Joukkoliikennettä pitää kehittää samassa tahdissa, kun yksityisautoilua vaikeutetaan. Tähän asti näin ei ole toimittu.