Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Hartaus: Joulun tunnelma on myös Jumalan hellää kutsua meille

Valo olisi tulossa ja sitä todellakin kaivataan, kun arki ja kaamos yrittää ottaa meitä niskasta kiinni. Marraskuu ja lumeton joulukuu sen todellakin tekee, ainakin minulle. Valo on tulossa vai onko se jo olemassa? Mutta mikä valo ja mistä sen saa? Milloin se valo tulee ja tuleeko se myös minulle? Kyllä minä ainakin todella tarvitsen valoa. Tarvitsetko sinä? Onhan onneksi kaamosvaloja, jouluvaloja, kynttilöitä, takkatulen valoa, joka onkin aivan parasta ja ainahan on mahdollisuus laittaa vaikka kaikki kodin valot päälle. Mutta mikä on se valo, joka tulisi minun sisälleni, sydämeen? Mikä on se Valojen valo, josta kaikki muut valot lähtevät? Voiko sitä oikeasti olla ja kenelle sitä tarjotaan? Raamatussa kerrotaan, että Johannes Kastaja oli vankilassa ollessaan kuullut Kristuksen teoista, ja hän lähetti opetuslapsensa kysymään Jeesukselta: ”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?”. Uutta kuningasta oli odotettu syntyväksi vanhojen ennustusten mukaan. Hänestä puhuttiin, vanhoja kirjoituksia luettiin ja odotettiin suurta hallitsijaa. ”Autuas se, joka ei minua torju”, oli Jeesuksen vastaus. Sen saman Jeesuksen jota juhlimme jouluna. Sen saman Jeesuksen, jonka Maria kapaloi ensimmäisenä jouluna ja laittoi eläinten syöttöastiaan nukkumaan. Sen saman Jeesuksen, joka myöhemmin joutui vangituksi ja ristille. Sen saman Jeesuksen, jota ei suuret kivet saaneet pidettyä haudassa ja sen saman Jeesuksen, joka lohdutti opetuslapsia puhuen voimasta. Siitä voimasta, jonka he saavat kun hän palasi Kaikkivaltiaan Isän luokse. ”Autuas on se, joka ei minua torju”. Jouluna on helppo palata seimen ääreen. Sinne saa palata jokainen. Sinä, joka tulet horjuen ja kompastellen. Sinä joka kannat häpeää ja tulet niin hiljaa, ettei vain kukaan näe. Sinä, joka uskot, ja et usko. Jeesuksen luokse saa palata pieni ja suuri syntinen. Siellä voi sanoa: ”anteeksi”, ja siellä anteeksi saadaan. Sinne meidän kuuluukin palata. Jouluna Jeesus kutsuu sinua erityisesti. Älä torju hänen armoaan. Uskon, että joulun tunnelma on myös Jumalan hellää kutsua meille. Muistutusta Hänen olemassaolostaan. Tunnelma, lahjat, laulut, valot ja koristeet eivät välttämättä peitä Joulun Sankaria alleen, jos haluamme hänet ottaa juhlaan mukaan. Kyllä Kaikkivaltiaan Jumalan ainoa poika on syntymäpäiväjuhlansa ansainnut. Joulun aikaan kirkoissa ja monissa paikoissa on tarjolla hienoja hetkiä. Esimerkiksi ensi sunnuntaina 16. joulukuuta lauletaan paljon kauneimpia joululauluja ympäri Suomen. Kirkot ovat täynnä, kun kiireiden keskeltä on lähdetty perinteisiin tapahtumiin rauhoittumaan ja hakemaan sitä joulun tunnelmaa. Maatialan pappilassa on Pappilan joulu -tapahtuma. Lasten kauneimpien joululaulujen (Nokian kirkossa kello 15) jälkeen ja ennen Kauneimpia joululauluja (Nokian kirkossa kello 18) on riisipuuroa, glögiä ja piparia tarjolla Pappilassa. Voit myös valmistaa siellä itsellesi rukoustaulun. Pappila on auki 15.30–18. Tervetuloa.