Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö

Taksin sote-kyydit eivät toimi vieläkään toivotusti

Nokian vammaisneuvoston puheenjohtaja Vilho Siltanen ei peittele suuttumustaan moittiessaan vammais- ja sosiaalihuoltolain mukaisten sote-taksikyytien tilausjärjestelmää. – Tämä tivoli on jatkunut siitä saakka, kun Berner keksi tämän uuden systeemin, eli viime kesästä saakka. On marraskuun viimeinen viikko, mustan perjantain harmaa aamu. Kello on kymmenen. MS-tautinsa vuoksi sote-kyyteihin oikeutettu Pentti Matikka yrittää tilata taksin. Linjan auettua ensin tulevat laulun sanat: ”Soititte kuljetusten ohjauskeskukseen... Olette jonossa. Palvelemme teitä mahdollisimman pian.” Sitten sävel, joka on jonotusmusiikin aatelia. – Tätä on kuule kuunneltu ja paljon, Matikka naurahtaa. Minuutit kuluvat. Tasaisin väliajoin nauhoite kertoo Matikalle, että hän on edelleen jonossa ja että matkan voi tilata sote-kuljetuksista vastaavalta Tuomi Logistiikalta vaihtoehtoisesti myös sähköpostilla tai tekstiviestillä. Kunnes Siniksi esittäytyvä naisääni yhtäkkiä vastaa ja Matikka pääsee sanelemaan tilauksensa. – Tilaisin auton tähän kotiini Pajakadulle ja määränpää on Kolmenkulman ABC. Mukana on taitettava pyörätuoli ja saattaja. Auton voit laittaa tulemaan heti. – Auto tulee kymmenen minuutin kuluttua, sopiiko sinulle sellainen, ja haluatko tilata paluukyydin samalla vai soitteletko sitten myöhemmin uudelleen? – Soitan myöhemmin, kiitos! Matikka sanoo ja kertoo jälkeenpäin yllättyneensä paluukyytiä koskevasta utelusta. – Sellaista ei ole ennen kysytty. Kuljettaja Jouni Heinonen saapuu sovitussa ajassa. Kello on 10.20. Hän auttaa asiakkaansa kyytiin ja suuntaa kohti määränpäätä. – Onhan tässä vielä hankaluutensa, kun tilauksia tulee yhtäaikaa monesta tuutista, taksin omaan järjestelmään, sote-kyydit kännykkään ja paari-kuljetukset tekstiviestinä, Heinonen sanoo, muttei juurikaan moiti uudistusta. – Kaikki suuret muutokset vaativat totuttelua, mutta ei tämä ainakaan töitä ole vähentänyt, vaan päinvastoin, tuntuu, että työtä on nyt enemmän, Heinonen miettii. Matikkakin on tyytyväinen. Toki ajankohta ei ole se kaikkein ruuhkaisin, mutta tilaus toimi huomattavan paljon sujuvammin ja nopeammin kuin kertaakaan viime kesänä. Hän kertoo huonoista kokemuksistaan pari valaisevaa esimerkkiä. – Heinäkuussa yritin Tampereella ollessani soittaa tilauspalveluun, mutten saanut ollenkaan vastausta. Sitten soitin tutulle nokialaiskuskille, joka lähetti auton. Kuljettaja sekä minä yritimme kumpikin soittaa tilauspalveluun, mutta emme saaneet vastausta. Lopulta kuljettaja toi minut kotiin ja sanoi hoitavansa sotekyytiasiat myöhemmin. – Elokuisena torstaina olin puolestaan Nokian keskustan ravintolassa. Sain yhteyden sote-palveluun puolen tunnin kuluttua ja siirryin ulos odottelemaan. Näin yhden taksin tolpalla, mutta omaa taksiani ei kuulunut. Vartin kuluttua kelasin tolpalle missä kuljettaja kertoi saaneensa tilaukseni juuri samalla hetkellä niin sanotusti ylivuotona, kun sotekyytiä ei ollut kuitattu. Nokialla on viisitoista taksiyrittäjää, jotka hoitavat sote-kyytejä. Heihin Matikka luottaa, ja palvelukin pelaa erinomaisesti. – Sen homman nokialaiskuljettajat osaavat, Matikka kiittelee. Sen sijaan tilauspalvelussa on yhä puutteita. Tuomi Logistiikan henkilöliikennejohtaja Erkki Harju tosin sanoo, että vaikka haasteita riittää edelleen, parempaan suuntaan ollaan menossa. – Olemme palkanneet lisää henkilöstöä luureihin ja järjestelmätkin toimivat nyt paremmin. Nokian kaupungin vammaisneuvosto järjestää yleisötilaisuuden lakisääteisistä vammaispalvelukuljetuksista kaupungintalon valtuustosalissa (Harjukatu 21) tiistaina 27.11. kello 17. Tilaisuudessa ovat paikalla Tuomi Logistiikan henkilöliikennejohtaja Erkki Harju ja kaupungin edustajia. "Olemme palkanneet lisää henkilöstöä luureihin ja järjestelmätkin toimivat nyt paremmin."