Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Valtuustossa keskusteltiin siitä, miksei lähijunaliikenteen kehittäminen yllä Siuroon saakka

Kaupunginvaltuutettu Tuomo Nenonen on vuoden 2017 maaliskuussa jättänyt valtuustoaloitteen, jolla esitti, että Nokian kaupunki tekee esityksen Pirkanmaan Liitolle, Joukkoliikennelautakunnalle ja Rautateiden ratahallinnolle, että lähijunat pysähtyisivät: Lempäälässä, Kuljussa, Tampereella, Tesomalla, Nokialla ja Siurossa. Harjuniityn alueen tultua rakennetuksi pysähtyminen voisi olla myöskin Harjuniityssä. Kaupunkikehyspalveluiden logistiikkainsinööri Milla Valkonen vastasi aloitteeseen, että Nokialla lähijunaliikenteen kehittäminen perustuu Rakennesuunnitelma 2040 mukaisesti keskustan aseman kehittämiseen sekä Harjuniityn uuteen seisakkeeseen. Lähijunaliikenteen jatkamista Siuroon asti ei tuoda esiin Rakennesuunnitelma 2040:ssä eikä myöskään vuoden 2040 jälkeen. Milla Valkonen toteaa myös, että hyväksyessään Rakennesuunnitelma 2040:n kaupunginhallitus on hyväksynyt myös lähijunaliikenteen kehittämisen osa-alueet ja näin ollen sen, että Siuro ei kuulu lähijunaliikenteen kehittämisen osa-alueisiin. Rakennesuunnitelmassa tavoitellaan lähijunaliikenteeseen vuoteen 2030 mennessä tunnin vuoroväliä. Vuoden 2040 jälkeen tavoitteena on 30 minuutin vuoroväli. Nokian kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan eilen, ettei Tuomo Nenosen aloita anna aihetta toimenpiteisiin. Aloite kuitenkin herätti runsaasti keskustelua. Valtuutettu Tuomo Nenonen teki valtuutettujen Jouko Jaakkolan ja Seppo Kallion kannattamana seuraavan ponsiehdotuksen: ”Nokian kaupunginhallitus tulevissa neuvotteluissa ja lausunnoissa selväsanaisesti ilmoittaa Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitukselle, että lähijunaliikenteen kehittämissuunnitelmiin asetetaan tavoitteeksi, että lähiliikennejunien pysähtymispaikkoina olisivat Tesoma, Kalkku, Nokia, Harjuniitty ja Siuro.” Valtuusto hyväksyi yksimielisesti Nenosen ponsiehdotuksen.