Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mistä löytää helpotusta kaamosväsymykseen?

Väsyttääkö, vaikka olet juuri nukkunut kahdeksan tunnin yöunet? Eikö huvittanut lainkaan nousta uuteen päivään? Eikö mikään oikein kiinnosta? Ovatko iltapäivät kaikkein pahinta aikaa? Tekeekö mielesi vain herkkuja ja onko painosi ehkä noussut? Saatat kärsiä kaamosmasennuksesta tai ainakin -oireilusta, johon varsinaista masennusta ei liity. Silloin puhutaan kaamosrasituksesta, josta kärsii jopa 10–30 prosenttia suomalaisista. Oireet alkavat 20–30-vuotiailla ja yleensä pahenevat iän myötä. Itse tunnistan kaamosoireilun vahvasti. Se alkaa jo lokakuussa, ja on pahimmillaan juuri nyt. Tammikuun puolelle kun päästään, oudot oireet helpottavat vähitellen. Oudoilla oireilla tarkoitan esimerkiksi karkinhimoa. Se alkaa päivittäin yhden kahden aikaan iltapäivällä. Jos en saa karkkia, tuntuu, että pysyn hädintuskin hereillä. Onneksi myös hedelmistä on edes jonkinlaista apua. Väsymys on välillä lamaannuttava. On ihan turha kuvitella, että työpäivän jälkeen jaksaisi mitään muuta kuin syödä ja nuokkua television tai kirjan ääressä. Eli iltaharrastuksille ja -riennoille on saanut sanoa hyvästit kaamosaikaan jo pitkään. Vaatii suoranaista itsensä pakottamista lähteä iltaisin johonkin. Hyviä vinkkejä kaamosrasituksen torjuntaan on toki paljon. Liikunta toistuu jokaisessa listauksessa. Kuntosali, hikijumppa ja reipas kävely. Mutta minkäs teet, vaikka tiedät liikunnan auttavan, jos et saa itseäsi liikkeelle? Ystävällisesti heitetyt kommentit, kuten menisit ulos kävelemään, kuulostavat lähinnä pilkanteolta. Myös se, että todetaan ulkoilun kirkkaassa päivänvalossa helpottavan oireita, on mielenkiintoinen vinkki suomalaiselle, ainakin näin marraskuussa. Milloin aurinko onkaan viimeksi paistanut? Hauska neuvo väsymyksen torjuntaan on kehotus nukkua hyvin. Tämä luonnistuu minulta hyvin, mutta niistä jopa 10 tunnin yöunista ei ole hyötyä. Pienen pientä apua on monivitamiineista, mutta niiden syönti on aloitettava jo syyskuussa. Kirkasvalolamppu aamuisin auttaa monia. Jos kaamosväsymyksestä etsimällä etsii jotain hyvää, niin kyllähän sitä toki löytää. Muutaman kuukauden hiljaiselo näkyy toki positiivisena pankkitilillä. Ellei sitten ole pakko lievittää oireita etelänmatkalla...