Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Ollaan ylpeitä Nokiasta

Nokialaiset tekevät monia tuotteita, joista voi olla ylpeä. Vähättelevä hiljaisuus on silti yleistä eikä kaupunkikaan asiaa riittävästi mainosta. Nokia on teollisuuskaupunki ja sen perinteisen osaamiskulttuurin ylläpito olisi eduksi matkailulle, uusille yrityksille ja asukkaille. Nokian kotisivut kertovat, että sen tavoite on olla Pirkanmaan paras yrityskunta. Jo nyt siellä toimii 1700 yritystä. Ajatus kertoa yritystarinoita on loistava, mutta niitä on vielä kovin vähän. Tarinoita voisi lisätä yhteistyössä yritysten kanssa myös tuotepohjalta. Embonkin tarina on liki 40 vuoden mittainen. Useat nokialaiset tuotteet ovat brändejä. Hakkapeliitta, Molok, Soft Embo, Papu Design, Valmet-moottorit, Elovena, Emilia-talouspyyhe, Nalle-puurot, Nessu, Nokia-renkaat, Lotus, Eden, Purso, Keisari-oluet ja Tapsan tahdit, eivätkä tässä ole kaikki. Muualle siirtyneitä brändejä ovat Kontio- ja Hai-saappaat, Nanso sekä Ainot ja Reinot. Ehdotan, että kaupunki pystyttää kaikkien sinne johtavien teiden varteen ison kyltin, joka kertoo kukin tuotteista malliin: ”Saavut juuri kaupunkiin, jossa tehdään Elovena”. Eri suunnilta saavuttaessa brändit logoineen loistaisivat kukin jossakin ja niistä rakentuisi eloisa kokonaisuus. Yritykset osallistuisivat varmasti asiaan. Asukkaiden ylpeys tekemisistään vahvistuisi. Kävijöiden ja ohi ajavien tietoisuus Nokiasta lisääntyisi. Pidetään mielessä, että brändin ytimessä on aina hyvän tunne. Teollinen historia ansaitsee Nokialla arvonsa, koska kaupunki on syntynyt sen siivittämänä. Nostan uudelleen esille, että kaupungin tulisi näkyvästi nimetä oma katu Idestamille. Nyt on oikea ajankohta, koska tänä vuonna tulee 150 vuotta Idestamin puuhiomon alkuhetkistä. Siitä alkoi Nokian kaupunkiin johtanut teollinen kehitys. Asian unohtaminen ei anna aihetta olla ylpeä eikä riitä, että katu on piilossa jossakin suunnitelmassa. Näin kasvaisi nokialaisten myönteinen ylpeys tekemisistään. Tarinat tukisivat kaupungin oman brändiä. "Pidetään mielessä, että brändin ytimessä on aina hyvän tunne."