Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Säilöökö kehosi stressiä? Näissä paikoissa se oireilee

Stressaantuneena, huolestuneena tai muutoin tunteellisessa tilassa saatamme unohtaa, että olemme oikeasti kehon ja mielen muodostama kokonaisuus, emme lihatorni, joka kanniskelee aivojamme mukanaan omana erillisenä yksikkönään. Se, mikä liikkuu mielessämme, vaikuttaa takuuvarmasti kehoomme. (Ja olet varmasti huomannut, että se, mitä teemme kehollamme, vaikuttaa mieleemme. Muistelepa vaikka, kuinka euforinen olo liikunnasta voi parhaimmillaan tulla!) Huolet ja murheet pakkautuvat kehoomme, jos emme ehdi tai osaa käsitellä niitä arjen keskellä. Kiinnitä varsinkin näihin paikkoihin huomiota - ne kertovat paljon stressitasostasi. Leuka, kaula ja hartiat Stressaavassa tilanteessa jännitämme usein juuri näitä alueita. Tunnusta pois - sinäkin huomaat vähintäänkin satunnaisesti pitäneesi hartioitasi korvissasi työpäiväsi ajan. Monesti moinen jää kuitenkin täysin huomaamatta, ja kappas, jonkin ajan päästä ihmettelemme, miksi olomme on niin kireä ja päätämme särkee. The Thirty vinkkaa, että leukaa voi rentouttaa painamalla kieli kitalakeen. Yritä muistaa tehdä näin aina silloin tällöin! Nyt jos vielä saisimme vinkin hartioiden jännittämisen lopettamiseen... Lantio Lantion alueen uskotaan muistavan vanhat traumat ja ikävät tapahtumat - kyllä, siellä sinäkin kannat omaa taakkaasi, ainakin jos joogaohjaajia on uskominen. Tämä selittää heidän mukaansa myös sen, miksi jotkut saattavat kokea valtaisia tunnepuuskia kesken joogaharjoituksen. Kun lantio avautuu, siellä muhineet tunteet pääsevät liikkeelle ja aiheuttavat reaktion. Niin, ja voihan lantionseudun jännitys johtua ihan pelkästä liiasta istumisestakin. Oli miten oli, silloinkin lantiota avaavat liikkeet voivat auttaa. Selkä ja takareidet Näissä heijastuu se, kuinka usein ja paljon olet joutunut sinnittelemään selviytymismoodissa. Kun pyrimme vaikuttamaan todellista kokoamme isommilta, olemaan valmiina säntäämään juoksuun tai muutoin puolustamaan itseämme, jännitämme selän ja takareittemme lihaksia. Jos olemme pitkään olleet puolustuskannalla esimerkiksi stressaavassa työssä, jännitys varastoituu näihin lihaksiin. Selkään sattuu, ja jalan takaosia kiristelee. The Thirty muistuttaa, kuinka mielen rauhoittuminen voi helpottaa jännittynyttä olotilaa. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, joten jos haluat varata ajan hierojalle, lienee sekin hyvä tapa alkaa käsitellä asiaa. Lähde: The Thirty