Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Talvirengassesonki on nyt kuumimmillaan – Jonot renkaidenvaihtoon kasvavat päivä päivältä

Niin kauan kuin kaunista syksyä kestikin, nyt alkaa olla aika heittää sille hyvästit. Mikäli alkuviikon sääennusteisiin on uskominen, talvi yhyttää Pirkanmaan loppuviikosta ja tuonee lauantaina tullessaan vähintään räntäsateen, ehkä jopa ensilumenkin (NU.fi 23.10.). Myös talvinopeusrajoitukset astunevat Pirkanmaalla voimaan tällä viikolla. Yölämpötilojen painuminen pakkasen puolelle näkyi liikenteessä jo tiistaiaamuna, jolloin pelti rytisi useammassakin paikassa Pirkanmaalla. Nokialla peltikolareita ei tiettävästi sattunut, mutta ojaan suistuttiin Pirkanmaan pelastuslaitoksen mukaan ainakin Häijään suunnalla sekä Ylöjärven ja Nokian rajan tuntumassa. Talvirenkaat tulisivatkin etenkin aamun autoilijoille jo tarpeeseen, vaikka virallisesti nastarenkaat saisikin vaihtaa alle vasta marraskuun ensimmäisenä päivänä. Mutta, mikäli sää tai ajokeli niin edellyttää, nastat voi laittaa alle jo aikaisemmin. –Monet autoilijat tuntuvat pitävän kiinni totutuista aikarajoista, vaikka ajokelin seuraaminen ja ennakoiminen on se turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaat voi huoletta vaihtaa jo lokakuun puolivälissä, jos on nollakeliä luvassa, sanoo toimipisteen päällikkö Christian Schroderus Nokian Vianor Partner Team F40:stä. Kitkat vai nastat? Ennakoiminen kannattaisi siinäkin mielessä, että sesongin alkamisen jälkeen renkaidenvaihtoaikaa on käytännössä turha tavoitella samalle tai seuraavallekaan päivälle. Vaikka F40:ssä painetaan töitä jotakuinkin aamusta iltaan kahdeksan ihmisen voimin, jonotusaika on tällä hetkellä noin viikon verran. Toki, jos ovelle poikkeava asiakas on oikein onnekas, peruutusaika saattaa osua kohdilleen. –Meillä on kolmisensataa Rengashotelli-asiakasta, joille pyrimme soittamaan ja tarjoamaan aikoja jo hyvissä ajoin. Vaikka henkilöauton renkaat vaihdetaan noin kymmenessä minuutissa ja pakettiauton vartissa, päivät ovat koko lailla täynnä nämä kolmesta kuuteen viikkoa, sillä niin myynti- kuin huoltopuolikin pyörivät tässä samalla koko ajan normaalisti. Nastarenkaat ovat ainakin F40:n asiakkaiden kohdalla yhä se ykkösjuttu, vaikka Schroderuksen mukaan kitkarenkaiden myynti kasvaakin vuosi vuodelta. Jos vielä parikymmentä vuotta sitten kylillä puhuttiin, ettei kitkarengas pidä mustalla jäällä, niin nykyään tilanne on toinen. Kitkarenkaiden käyttämistä ei rajoiteta vuodenaikojen mukaan, joten ne voi vaihtaa alle jo syksyllä, tai voisihan niillä toisaalta ajaa vaikka ympäri vuoden. Tätä Schroderus ei kuitenkaan suosittele, sillä helteisillä olosuhteilla on vaikutuksensa muun muassa kumimateriaalin käyttäytymiseen ja kestävyyteen. –Kaiken kaikkiaan kitkarenkaat ovat nykyään todella hyviä ja toimivat erinomaisesti esimerkiksi nelivedoissa. Ajotyyliin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä kitkoilla ajaessa on ennakoitava enemmän kuin nastarenkailla. Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi Mikäli autoilija ei pääse itsensä kanssa sopuun siitä, sopisiko itselle kitkat vai nastat, kannattaa rohkaista mielensä ja kysyä neuvoa rengasliikkeestä. Jo pelkissä nastarenkaissakin erilaisia vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla, mutta alan ammattilainen osaa sanoa nopeastikin, millainen rengas sopii parhaiten esimerkiksi ammattiajoon ja millainen "kauppakassiajoon". Oli ajo millaista hyvänsä, autoilijalla on oltava nasta- tai kitkarenkaat alla viimeistään joulukuun ensimmäisenä päivänä. Silloin Suomessa alkaa talvirengaspakko, joka päättyy helmikuun loppuun. Tuttu talvirengasrumba on renkaidenvaihtoliikkeissä edessä vielä ainakin ensi vuonna, mutta sen jälkeen tilanne muuttuu. Vuoden 2020 alusta voimaan astuvan uuden tieliikennelain mukaan talvirengaspakko ei ole enää jatkossa sidottu kalenterikuukausiin, vaan se muuttuu keliperusteiseksi. –Mielestäni tämä on hyvä asia, vaikka nyt on tietenkin vielä vaikea ennustaa, miten se lopulta vaikuttaa. Ainakin toivon, että se herättelisi ihmisiä vaihtamaan talvirenkaat jo aiemmin, jos keli sitä vaatii.