Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tredun opettajien suuri huoli amisreformista: "Valmistuttuaan nuoret lähtevät työelämään täysin puutteellisin taidoin"

Muutama väsynyt "amisope" otti yhteyttä Nokian Uutisiin ja toivoi, että lehti käsittelisi niin sanottua amisreformia, eli uudistunutta ammattikoulutusta, opettajien tunteman tuskan näkökulmasta. Tilanteen herkkäluonteisuuden vuoksi, opettajat eivät esiinny jutussa omilla nimillään. Opettajat muistavat, että vielä 2000-luvun alussa oltiin todella tyytyväisiä ammatillisen koulutuksen arvostuksen noususta. Ammattikoulua käyvillä nuorilla oli lukujärjestyksessä tasaisesti 38 tuntia viikossa. Se oli tuntimäärä, joka opetti nuoria työelämään. Työpaikallahan ollaan saman verran viikossa töissä. Sitten Juha Sipilän hallitus, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sekä monet muut päättivät, että vähemmälläkin tuntimäärällä ammattitaidon voi saavuttaa. Nyt opetustuntimäärät ovat viikossa 18–19 tuntia, eli puolet siitä, mitä viikkotunnit olivat ennen. Tämä määrä sisältää sekä ammattiaineet että yleisaineet. – Koska meidän opettajien työtunteja on vähennetty samassa suhteessa, emme voi opettaa enempää. Meille ei makseta siitä mitään. Ammatillisen koulutuksen määrärahoja on leikattu niin rajusti, ettei enää yhteenkään ammattiin pystytä opettamaan kunnolla, opettajat sanovat. Repaleisia viikkoja ja muuttuvia lukujärjestyksiä Opettajien mukaan myös osa opiskelijoiden vanhemmista ihmettelee lähiopetuksen vähyyttä. Oppilaiden viikot saattavat olla repaleisia ja lukujärjestykset voivat muuttua kesken viikon. Tämä on kuulemma aivan uutta. Ennen tiedettiin syyslomaan mennessä, millainen loppuvuosi on tulossa. On myös päivänselvää, että kun opetusta on vähemmän, oppilaat myös oppivat vähemmän. – Valmistuttuaan nuoret lähtevät työelämään täysin puutteellisin taidoin. Opetussuunnitelman tavoitteet ovat kuitenkin pysyneet entisellään, vaikka opetustunnit ovat puolittuneet. Missään vaiheessa meille opettajille ei ole kerrottu, mitä pitää jättää opettamatta, kun aikaa opetussuunnitelman tavoitteiden opettamiseksi ei ole. Nyt valmistuvat eivät voi jatkaa opintojaan esimerkiksi ammattikorkeassa, koska heillä ei ole tarpeeksi taitoja omalta alaltaan. 15–16 -vuotias on liian nuori opiskelemaan itseohjautuvasti Silloin , kun oppilailla ei ole lähiopetusta, heidän oletetaan opiskelevan omatoimisesti verkossa, mutta kaikilta yksin opiskelu ei vain suju. Nuorten elämässä kun on paljon muita kiinnostavampia asioita, kuin itsenäinen opiskelu ammattiin verkossa. – 18–19 tunnin opiskelu viikossa ei kasvata nuorta työelämään. Työpaikoilla oletetaan, että nuoret tulevat työssäoppimisjaksolla tekemään normaalia työviikkoa, mutta eihän se onnistu. Tredussa työssäoppimisjaksolla työviikon pituus 30 tuntia, koska monet nuorista eivät jaksa tehdä täyttä työviikkoa. Amisreformin ajatus on se, että työssäoppimisesta vapautuva resurssi kohdistetaan niihin oppilaisiin, jotka eniten tarvitsevat tukea. – Kaikki 15–16 -vuotiaat kuitenkin tarvitsevat tukea ja ohjausta oppimiseen. Siksi lähiopetusta pitäisi olla mahdollisimman paljon etenkin ensimmäisenä opintovuotena. Itseohjautuvuus ei opettajien mukaan oikein toimi vanhempienkaan oppilaiden kohdalla, sillä suurin osa ammatillisen koulutuksen aloista on sellaisia “käsityöaloja”, joissa opiskelijaa pitää opettaa kädestä pitäen. Tavoitteena on, ettei sitten varsinaisessa työssä tehtäisi virheitä. Kallis lasku seuraa – Mielenkiintoista on, miten suomalaiselle yhteiskunnalle on mahdollista kouluttaa tämä sukupolvi täysin kelvottomasti säästöihin vedoten ammattiin. Tämä se vasta kalliiksi tulee, kun jossain vaiheessa on pakko ainakin osa heistä kouluttaa uudelleen.