Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nokian Uutisiin on tullut yhteydenottoja Soffa ja Suomen Sänkytukun mainoksista – Kysyimme asiaa Kilpailu- ja kuluttajavirastosta

Nokian Uutiset on saanut useita yhteydenottoja, joissa on ihmetelty Soffa ja Suomen Sänkytukun mainontaa Nokian Uutisissa ja pidetty sitä kuluttajia harhaanjohtavana. Kyseinen yritys on perustanut kuluvan vuoden maaliskuussa Nokian Kolmenkulmaan huonekalujen pop up -myymälän, ja on mainostanut Nokian Uutisissa tuotteitaan erilaisin loppuunmyyntimainoksin. Nokian Uutiset uutisoi aiheesta syyskuun 5. päivänä. Tuolloin Soffa ja Suomen Sänkytukun toimitusjohtaja Harri Toivainen kertoi myymälän sulkevan ovensa syyskuun viimeisenä päivänä. Marraskuun 12. päivänä ilmestyneen mainoksen mukaan myymälä on edelleen toiminnassa. Nokian Uutiset kysyi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, onko Soffa ja Suomen Sänkytukun mainonta Nokian Uutisissa harhaanjohtavaa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki sanoo, että yrityksen markkinointiin on vaikea ottaa suoraan kantaa perehtymättä siihen. Yrityksen mainonta Nokian Uutisissa ei ole virastossa tutkinnassa, eikä yritystä ole missään vaiheessa huomautettu markkinoinnista. –Alennus- tai loppuunmyynnin mainostaminen ei ole laitonta. Yleisesti ottaen, jos alennus- tai loppuunmyynti jatkuu kuukaudesta toiseen tai tuotteita ei missään vaiheessa myydä niin sanotulla normaalihinnalla, markkinointia voidaan pitää harhaanjohtavana, Hakamäki sanoo. Hakamäen mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirastossa yritysten markkinointia arvioidaan kokonaisuutena. Kuluttaja-asiamies voi pyytää tutkittavakseen tietyn yrityksen mainonnan tietyltä ajanjaksolta, ja punnita sitten, onko toiminnassa huomautettavaa. Hakamäki kertoo, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto on pyytänyt Soffa ja Suomen Sänkytukulta pääkaupunkiseudun tietyissä kanavissa julkaistuja mainoksia 14.8.2018 alkaen, mutta mainoksia ei ole toimitettu. Soffa ja Suomen Sänkytukun toimitusjohtaja Harri Toivainen vastaa, että yritys ei ole mainostanut kyseisissä kanavissa tuon päivämäärän jälkeen. Toivainen sanoo Nokian Uutisille, että Suomen Sänkytukun mainonta ei ole virheellistä. Hänen mukaansa yrityksen Nokian myymälä suljetaan marraskuussa. Hän kertoo myös, että konsepti on muuttumassa ja toiminta on supistumassa kahdeksasta myymälästä kahteen kiertävään myymälään.