Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Näin erotat hyvän ja pahan hiilihydraatin – 3 ruokaa, joita ei ainakaan kannata syödä

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että vähähiilihydraattinen dieetti ei välttämättä ole kaikista terveellisin vaihtoehto. Tärkeintä on valita hiilihydraatit oikeista ravintolähteistä. Medical Daily listasi kolme hiilihydraattipitoista ruoka-ainetta, joita kannattaa suosia, ja kolme, jotka kannattaa jättää kauppaan. Suosi näitä: 1. Peruna Huolimatta siitä, että perunaa pidetään joskus lihottavana ja epäterveellisenä, perunat ovat hyvä osa ruokavaliota, kunhan ne on valmistettu oikein esimerkiksi keittämällä. Medical Dailyn mukaan perunat kannattaa syödä kuorineen, sillä suurin osa perunan kuidusta tulee kuoresta. Perunassa on myös hyvä annos C-vitamiinia ja kaliumia. 2. Palkokasvit Ravitsemusterapeutti Sharon Palmerin mukaan palkokasvit ovat erinomaisia ​​hitaasti hajoavan hiilihydraatin lähteitä. Ruokavalioon kannattaa lisätä herneitä, linssejä tai papuja, jotka sisältävät kuituja, vitamiineja ja mineraaleja. 3. Myskikurpitsa Myskikurpitsa on yhdistetty moniin terveyttä edistäviin vaikutuksiin, kuten parantuneeseen ruoansulatukseen, terveeseen ihoon ja hiuksiin. Kasvin sisältämillä karotenoideilla sanotaan olevan suojaava vaikutus tauteja vastaan, kun taas korkea E-vitamiinitaso voi parantaa ihon kuntoa. Myskikurpitsa sisältää myös runsaasti muun muassa sydämen ja lihaksiston toiminnalle tärkeää kaliumia. Yhdessä kupillisessa myskikurpitsan paloja on kaliumia enemmän kuin banaanissa. Unohda nämä: 1. Vaaleat viljat Toisin kuin kokojyvätuotteet, prosessoitu vilja menettää käsittelyssä suuren osan kuidustaan. Esimerkiksi valkoinen riisi ja pasta sisältävät nopeasti sulavaa hiilihydraattia, joka saa verensokerin heilahtelemaan. 2. Hedelmämehu Mehussa on antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja, mutta myös paljon sokeria, hiilihydraatteja ja vain vähän kuitua verrattuna itse hedelmään. Ravintoterapeutti Maggie Michalczyk huomauttaa, että mehua ei useinkaan ajatella hiilihydraattipitoiseksi, sillä se on vain nestettä. 3. Sokeriset proteiinipatukat Proteiinipatukka voi olla paikallaan treenin jälkeiseksi välipalaksi urheilua harrastavalle, mutta patukan valinnassa kannattaa suosia sellaista, jossa sokeri on jätetty minimiin tai kokonaan pois. Monissa proteiinipatukoissa on myös paljon rasvaa. –Monien patukoiden tuoteseloste on täynnä ainesosia. Kannattaa valita sellainen, jossa aineita on mahdollisimman vähän, neuvoo ravitsemusterapeutti Jil Merkel. Lähde: Medical Daily