Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nokian kaupunki voisi säästää jopa kymmeniä tuhansia euroja keinolla, joka on asukkaista kiinni – oletko sinä yksi viidestä?

Postiluukusta tupsahtaa lasku, joka unohtuu lattialta pöydän reunalle ja sitten kaapin uumeniin. Kuluu kuukausi, ja postiluukusta saapuu nyt muistutus. Se pitää viimeistään maksaa, ettei joudu liemeen. Silmälasit siis päähän ja viitenumeroa naputtelemaan. Täytyy myös varmistaa, ettei laskuttajan tilinumero ole väärä – rahan pitää toki päätyä oikeisiin käsiin. Kyllähän se tilinumero todennäköisesti ihan oikein on, mutta pelko se voi silti nostaa hikikarpalon otsalle. Kylmä hiki voisi vaivata myös siinä tapauksessa, jos tajuaisi tuhlanneensa 30 000 euroa Kankkulan kaivoon. Se on summa, jonka käyttäisi mieluummin järkevämmin – ja raha, jonka Nokian kaupunki voisi säästää vuodessa, jos sähköisten ja paperisten laskujen määrät kääntyisivät toisin päin. Nokian kaupunki lähettää nimittäin noin 108 000 laskua vuodessa, ja kaupungin laskentapäällikkö Arja Järvelän mukaan vain joka viides näistä laskuista on sähköinen. Valtaosa asukkaista siis saa laskunsa kirjekuoressa, ja siitähän koituu ylimääräisiä kuluja. –Paperilasku maksaa kaksi kertaa enemmän kuin verkkolasku. Kirjekuoret, paperit ja alinomaa nousevat postimaksut tuovat kuluja myös julkisella sektorilla, laskentapäällikkö Järvelä listaa. Kaupunki ei kuitenkaan voi suoranaisesti vaikuttaa asiaan. Se, millä tavalla asukas laskunsa saa, on näet pankin ja asiakkaan välinen kysymys. Rahansäästö onkin tässä tapauksessa asukkaista itsestään kiinni, Järvelä toteaa. –Pankit varmasti haluavat neuvoa asiakkaitaan siinä, miten paperilaskut voi vaihtaa sähköisiksi. Esimerkiksi Osuuspankki ehdottaa automaattisesti verkkolaskutussopimuksen tekemistä, jos syöttää laskua verkkopankissa. Sähköisten laskujen määrä on kyllä pikkuhiljaa nousemassa, mutta kasvu on toistaiseksi ollut hidasta. "Siinä menee kaupungilla selvitystyöhön aikaa" Verkkolasku on Järvelän mukaan järkevä vaihtoehto myös muista syistä. Laskentapäällikkö sanookin, että siirtyminen sähköisiin laskuihin helpottaa paitsi kaupungin myös asukkaan itsensä elämää. –Asiakkaan ei tarvitse naputella tili- tai viitenumeroa itse, vaan laskut tulevat valmiina verkkopankkiin. Riittää, että käy hyväksymässä laskun. Verkkopankki voi hoitaa laskut myös automaattisesti, jos asiakas sen sallii. Siinä säästyy naputtelun vaivalta, Järvelä sanoo. Paperisissa laskuissa on myös se vaara, että erehtyy kirjoittamaan esimerkiksi viitenumeron väärin. Siitä voi syntyä noidankehä, joka johtaa ylimääräiseen työhön eli siihen, että asiakkaalle lähetetään maksukehotus – siis tulostetaan uusi paperi, pannaan se kirjekuoreen ja lähetetään eteenpäin. –Siinä menee kaupungilla selvitystyöhön aikaa. Verkkolaskuissa tiedot ovat järjestelmissä oikein, jolloin asiakas säästyy tarpeettomilta maksukehotuksilta ja viime kädessä myös perinnältä. Järvelä huomauttaa, että sähköinen lasku on kaiken lisäksi ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Verkossa kun ei tarvita paperia. –Verkkolaskua ei myöskään tarvitse kuljettaa autolla paikasta toiseen. Ei ole niin ikään sitä ylimääräistä vaivaa, että laskuja pitäisi hävittää. Päinvastoin laskut säilyvät sähköisinä verkkopankissa, jossa niitä voi tutkia kätevästi. Sähköinen lasku on siis samalla tapa tukea Nokian kaupungin ekologista strategiaa. Kaupunki kun on kertonut tavoitteekseen ottaa kestäviä ratkaisuja käyttöön. –Tämä on yksi keino viestittää, että olemme sitoutuneet strategian toteuttamiseen, myös kuntalaisina, Järvelä toteaa. Laskentapäällikkö kannustaakin kaikkia kuntalaisia vaihtamaan laskunsa sähköisiksi. –Laskutussopimus pitää tehdä vain kerran. Sen jälkeen se on tehty, Järvelä rohkaisee.