Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Petri Kortesuo innostui rallista uudestaan ja tähtää seuraavaksi Saarenmaalle

Kun auto viimein valmistui ja samalla muutkin viiden vuoden takaiset harmitukset olivat jo jääneet unholaan, Petri Kortesuo päätti lähteä kokeilemaan perheen yhteistä ralliohjusta Sastamalan AutoGlym -ralliin. Ja niinhän siinä kävi, että "luokka 14, ryhmä F yli 1600 cm³" voitto kirjattiin kaksikolle Petri Kortesuo-Tero Mäki. Kortesuon rallitauko alkoi vähän kuin puolivahingossa, kun hän vuonna 2013 menetti oman ajovirheensä takia silloisen sarjansa kultamitalin, eikä hetkeen pystynyt antamaan sitä itselleen anteeksi. –Päätin tuolloin, että pidän vuoden tauon, kerään motivaatiota ja palaan uudella innolla takaisin, Kortesuo muistelee ajatelleensa. Aika kuitenkin kului yllättävän äkkiä muun muassa omakotitalon remontoinnissa. Kun sitten Iisakin kirkon rakentamiseen verrattava Golf -projekti yhdessä veljen kanssa pääsi maaliin, kuskinkin oli pakko kokeilla samaa. –Golfin rakentelu alkoi oikeastaan jo vuonna 2008 kun veljeni Pasi kaatoi silloisen yhteisen automme hyvin rajusti, jonka jälkeen hänkin piti taukoa. Itse asiassa viime kesään saakka eli tasan 10 vuotta. Kortesuon haaveissa on jo vuosia ollut ajaa Saarenmaa Rally. Nyt siihen avautui mahdollisuus muutaman yhteistyökumppanin avulla. –Isäni tulee kartanlukijaksi. Hän on konkari joka on kiertänyt ympäri maailmaa kartanlukijana ja ollut Saarenmaallakin kisaamassa varmaan kymmenen kertaa. Saarenmaalla 12.-13.10. Kortesuon tavoitteena on ajaa vain ehjä ja hyvä kisa. –Kova juttu olisi jos yltäisi luokan kolmen parhaan joukkoon. Taso siellä on hurja, ja kuskeja useista eri maista. Tulevaisuuden tavoitteissa on ajaa lähinnä nuotitettavia ralleja, kuten Sastamalassa. Hän sanoo vielä hieman pohtivansa olisiko jokin sarja mielekäs, ja olisiko siihen taloudellisia mahdollisuuksia. Sponsoreita se totta kai vaatisi, mutta mikä tärkeintä, tarvittava kipinä tuntuu löytyneen. –Ei tässä nyt enää joka viikonloppu tarvitse lähteä ajamaan johonkin päin Suomea, vaan nyt nautitaan ilman tulostavoitteita. Tosin kyllähän maximum attack koitetaan aina pukea ylle samalla kuin kypäräkin, Kortesuo naurahtaa. –Niin että esimerkiksi F-rallisarja tai rallisprintin SM-sarja voisivat olla vaihtoehtoja. Vapaasti hengittävä Golf GTi 16V moottori Hestecin ruiskulla. Tehoa 245hv, vääntöä 256nm 6-vaihteinen suorakytkentälaatikko, Öhlins -alusta Alconin jarrut, edessä 4-mäntäiset ja takana 2-mäntäiset. Sähköllä toimiva tehostin sekä nopea ohjaus. Kori itse tehty, auto painaa 990 kg.