Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Tässäpä liuta näppäriä niksejä, joita jokaisen päiväunista haaveilevan kannattaa kokeilla

Nyt sen saa vihdoin tunnustaa. Minä tykkään nukkumisesta. Ja kauniista unista. Niin kauniista, että jo unta nähdessään hykertelee kertovansa sen aamulla jollekin. Niitä unia ei kyllä koskaan jälkikäteen muista. Ne unet eivät myöskään koskaan jatku, jos sattuu heräämään kesken kaiken. Painajaiset kyllä jatkuvat, vaikka kuinka yrittäisi ajatella kauniita asioita. Tunnustus on paikallaan siksi, että nukkuminen on viimein kaikessa trendikkyydessään ohittanut konmarit ja atkinsonit, hiljaisuuden retriitit ja pt-buumit. Tutkimuksetkin sen todistavat, että ihmisen elämänlaatu on pitkälti kiinni unen laadusta ja määrästä. Ehkä me aikuisetkin nyt alamme ymmärtää sen, minkä vauvat ja useimmat eläimet ovat tienneet aina: Kun nukuttaa, pitää mennä nukkumaan. Vauvana olin itsekin viisaampi. Kymmenen tunnin yöunet eivät kai tuntuneet missään, paitsi äidin hermoissa, kun hän ei tiennyt, kuoleekohan se nälkään vai ei. Tiedoksi muuten, että vauvaa ei tarvitse herättää syömään. Tai ei ainakaan kaukaisella 1900-luvulla tarvinnut. Hyvistä yöunista on tullut yksi elämänhallinnan ja menestyksen mittareista. Näin uutisoi Yle, jonka samaisessa perjantaina julkaistussa artikkelissa todettiin nukkumisen olevan jo niin arvostettua, että sitä suositellaan nautittavaksi pieninä annoksina myös keskellä päivää. Uusin innovaatio ovat ohjatut ja maksulliset päikkärikurssit, joita jo ainakin Helsingissä järjestetään. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin kotikonsteja. Torkuissa on tärkeää, että ne eivät häiritse kanssaihmisiä. Kokeilemisen arvoinen on vuorovaikutteinen torkkutekniikka, jossa hymyilet ja olet olevinasi aktiivinen kuuntelija. Eli sanot "ymhym" ja "niinjoo" oikeassa kohdassa. Oman kokemukseni mukaan tämä menee keskustelukumppaniin täydestä noin vartin verran, sitten jää kiinni. Torkkupaikka kannattaa valita huolella, sillä mikään ei ole nolompaa kuin pudota tuolilta, narahtaa paljastavasta kuolavanasta tai putkahtaa kalpeana ja takkutukkaisena tunnin vessareissulta. Jos on olemassa pienikään vaara, että nokoset lipsahtavat yliajalle, kannattaa varmistaa palauttava tankkaus. Kahvinkeittimen voi ladata etukäteen, tai jos mahdollista, voi valjastaa luotettavan henkilön kiikuttamaan kupposen käteen. Unikiukkuhan, iski se sitten mennessä tai tullessa, on nälkäkiukun jälkeen ehkä maailman vaarallisin asia. Tutkimukset ovat täynnä fiinejä tiedetermejä, mutta vapaasti suomennettuna jatkuvasti liian vähän nukkuvasta ihmisestä tulee tyhmä, lihava, kiukkuinen ja sekava, elämänhaluton krapulaveikko. Tätähän me emme toivo kenellekään, joten ihan omasta ilostani ja välttääkseni maksulliset nokoset päätin listata kolme asiaa, joista on ollut apua itselleni ja toivottavasti nyt myös teille. Kohta yksi: Kun alkaa väsyttää, mene nukkumaan. Muista sulkea silmät vasta sängyssä, ettet nukahda jo matkalla. Näinkin on tiettävästi tapahtunut. Kohta kaksi: Nukahda. Yritä nähdä vain kauniita unia, koska muuten mieli on aamulla musta. Kohta kolme: Herää, kun huvittaa. Ja muista myös nousta vasta, kun huvittaa. Kolmoskohta on tunnetusti vaikein toteuttaa, mutta siihen auttaa niksi nimeltä torkutus. Annan tästä kunnian kaikille meille naisille, sillä kukapa muu keksisi laittaa kellon soimaan vähän aikaisemmin, jotta voi nukkua vähän pidempään. "Muista sulkea silmät vasta sängyssä, ettet nukahda jo matkalla."