Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mielipide: Nautitaan Pyhäjärven puhtaista kuhista

EU:n komission asetuksen mukaan elintarvikkeena käytettävän kalan elohopeapitoisuus (Hg) ei saa ylittää 0,5 milligrammaa kilossa kalan tuorepainoa kohti. Vain hauelle pitoisuusrajaksi on asetettu 1,0 mg/kg. Pirkkalan kalastusalueen toimeksiannosta teetettiin kuhille laboratoriomääritykset kahdelta Pyhäjärven osa-alueelta. Tampereen kaupungin lähialueelta sekä Sorvanselältä talvella 2018 pyydystetyistä kuhista. Tampereen päässä kalojen keskimääräinen elohopeapitoisuus oli 0,28 mg/kg. Sorvanselällä kuhien elohopeapitoisuus oli keskimäärin vain 0,065 mg/kg. Eli alittivat reilusti asetuksen rajat. Tampereen ja Lempäälän välinen Pyhäjärvi on maamme parhaita kuha-aittoja. Alueelta kalastettujen kuhien elohopeatutkimuksen mukaan esteitä normaalille kalankäytölle ei ole. Erityisesti Sorvanselällä elohopeapitoisuudet olivat erittäin alhaisia. Ihminen altistuu elohopealle pääasiassa ravinnon kautta. Koska (metyyli)elohopea rikastuu ravintoketjussa. Ravintoketjun huipulla olevat suuret petokalat ovat merkittävimpiä lähteitä ihmiselle. Elohopea on haitallinen sikiön ja lapsen kehittyvälle keskushermostolle, ja saattaa aiheuttaa keskittymishäiriöitä, motorisia häiriöitä ja sanallisen muistin heikentymistä. Metyylielohopea-altistuminen on yhdistetty myös kohonneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Elohopeaa pääsee ympäristöön tulivuorenpurkausten ja kiviaineksen rapautumisen yhteydessä. Ihmisen toiminnan seurauksena elohopeaa vapautuu mm. kivihiilivoimaloista, kloorialkalitehtaista, kullan ja metallien tuotannosta, sementin valmistuksesta ja maaperän muokkaamisesta. Ympäristön elohopeapitoisuudet Suomessa riippuvat suuresti muualta maailmasta tulevasta laskeumasta. Nyt on vihdoinkin tutkimuksin todettu, että Pyhäjärven kuha on terveellinen. Se on kevyt, luonnonmukainen ja maistuva lähikala, josta voi loihtia monipuolisesti herkkuaterioita monasti viikossa. Ravitsemussuositusten mukaan kalaa kannattaa nauttia vähintään 2–3 kertaa viikossa. Kala on hyvä proteiinin, monityydyttymättömien rasvojen ja D-vitamiinin lähde. Pyhäjärven kuha on mitä terveellisempää ravintoa. Sitä voi graavata, paistaa, tehdä keittoa, savustaa... Suositaan Pyhäjärven puhtaita kuhia. Lähteet: Työterveys ja hyvinvoinnin laitos ja Pirkkalan kalastusalue.