Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hartauskirjoitus: Enkelit ja luterilaiset

Luterilainen enkeli on tylsä. Tai ainakin suomalainen enkelikuva on yksitoikkoinen. Lahon riivaama ja sammaleen liukastama puusilta meinaa suistaa kersat koskeen ja Immi Hellenin jo virreksi ylennetty runo soi mielessä, kun mummolan seinällä olevassa taulussa kaunis enkeli pitää huolta lapsista. Taisin olla nyt hieman epäreilu. Onhan ”maan korvessa kulkevi lapsosen tie” meille jokaiselle rakas ja lohtua tuova laulu niin elämänkaaren alusta kasteen hetkeltä aina sinne isoäidin haudalle asti. Mutta siinäpä taisikin olla kuvamme enkeleistä. Ja kuinka valtavan paljon Raamattu kuitenkin kertoo enkeleistä, jumalallisista sanansaattajista ja pahuutta vastaan taistelevista sotajoukoista? On Serafit ja Kerubit, joista vanhoissa virsissäkin lauletaan. Tai kuinka Raamattu lupaa meille enkelin, joka kantaa, että emme loukkaisi itseämme tai kuinka Pietari enkelin johdattamana pelastautui vankeudesta. Unohtamatta sitä, kuinka itsekin olen saanut kuulla sotaveteraanien itsensä kertomina, kuinka he ovat olleet varmoja enkelien antamasta suojasta silloin kun on pahiten ryskynyt. Missä kohden olemme unohtaneet, että enkelit ovat Jumalan luomaa, mutta yleensä näkymätöntä todellisuutta – puolustajiamme ja varjelijoitamme? Ehkä enkelit joutuivat kauaksi meistä kun reformaattori Martti Luther kielsi meitä palvomasta tai rukoilemasta enkeleitä. Ja oikeassa hän taisi ollakin. Jumalaa meidän täytyy rukoilla, Taivaallista Isäämme, jonka käskyvallassa taivaan joukot ovat, sikäli rukouksemme suoraan enkeleille ovat turhia. Mutta Jumala tietää sen mitä tarvitsemme. Enkelien antama suoja ei kuitenkaan suojele kaikelta. Omalle tyhmyydellemme enkelit eivät taida pärjätä. Saatika oma itsekkyytemme, ilkeytemme tai vaikka kostomme himo saa meidät rikkinäisiksi ja epäonnistuneiksi. Sorrumme pahuuteen ja syntiin. Siihen me tarvitsemme Kristusta. Jeesus antaa syntimme anteeksi ja antaa meidän aloittaa alusta joka ikinen kerta kun erehdymme. Herra Jumala, taivaallinen Isä. Sinä lähetät enkelisi kulkemaan edellämme ja suojelemaan meitä elämämme kaikissa vaiheissa. Tiedämme, ettet sinä jätä meitä. Kuitenkin olemme usein malttamattomia, hätäilemme ja pelkäämme. Anna meille levollinen mieli ja auta meitä jättäytymään turvallisesti sinun suojaasi. Tätä rukoilemme Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.