Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nuorten kevytautot saattavat ilmestyä katukuvaan jo ensi vuonna

15-vuotiasta Jasminia jännittää niin, että kädet meinaavat täristä. Jasmin on nyt ensimmäistä kertaa ihka oikean auton ratissa. Tai oikeammin niin sanotun kevytauton, jossa on nopeudenrajoitin. Jasmin pääsee ajamaan Nokian Renkaiden testiradalla CAP-Autokoulun ajo-opettajan, Juha Frostin valvonnassa. Ensin tyttö testaa uudenkarheaa Ford Fiestaa. Sen jälkeen hän hyppää Toyotan Hybridi-autoon. Alun hermoilusta huolimatta testiajot sujuvat hyvin. Jasminin jälkeen autoja pääsee koeajamaan paras ystävä Janika . Tytöt ihastuvat menopeleihin niin, etteivät millään malttaisi lopettaa ajelua, joka sujuu kierros kierrokselta parammin. Myös kokeneet kuljettajat saavat testata autoja. Alkuun ajaminen tuntuu oudolta, koska auto ei tosiaan kulje kovempaa kuin 45 kilometriä tunnissa. Ei vaikka, kuinka painaisi kaasua. Juha Frostin käsityksen mukaan kevytautoon asennettua nopeusrajoitinta on hyvin vaikea virittää. Nokian Renkaiden testiradalla järjestyssä kevytautojen koeajotilaisuudessa kuultiin aluksi napakka tietopaketti näistä nopeudenrajoittimella varustetuista henkilöautoista. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan, Tero Kallion mukaan kevytautojen saamista mopoautojen rinnalle ollaan puuhattu jo useita vuosia. Vuonna 2014 hanke notkahti viimein todenteolla eteenpäin, kun liikennevaliokunta teki aloitteen kyseisen ajoneuvoluokan sallimisesta. Nyt homma on edennyt siihen pisteeseen, että jos eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen, niin kevytautot saattavat olla sallittuja jo ensi vuoden marraskuussa.  Liikenne- ja viestintäministeriön johtavan asiantuntijan, Erik Asplundin mukaan kyseisellä ajoneuvoluokalla halutaan parantaa nuorten liikenneturvallisuutta. Liikenneturvallisuuden uskotaan parantuvan, kun mopoiljoiden määrä kaduilla kevytautoilun myötä vähenee. Mopoilijoille näet sattuu suhteessa eniten onnettomuuksia. Nopeudenrajoittimella varustettujen henkilöautojen katsotaan olevan mopoautoja turvallisempia, koska ne täyttävät uusia autoja koskevat turvallisuus- ja ympäristövaatimukset. Kevytautoksi voi muuntaa vuonna 2014 tai sitä myöhemmin käyttöönotetun, maksimissaan 1 500 kiloa painavan henkilöauton. Mikäli kyseessä on sähköauto, ei painorajaa ole. Kevytautoa saisi ajaa 15–17 -vuotiaana. Moderneissa henkilöautoissa voi olla useita ajoturvallisuutta parantavia ominaisuuksia, kuten nykyaikainen turvakori ja turvavyöt sekä ajonvakautusjärjestelmä ja turvatyynyt. – Kun verrataan 2000-luvun autoja 2010-luvun alun henkilöautoihin, niin uudemmilla autoilla sattuu 58 prosenttia vähemmän kuolemaan johtavia onnettomuuksia ja 29 prosenttia vähemmän loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia, kertoo Onnettomuusinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari . Törmäysvaroitus ja automaattijarrutus puolestaan ehkäisevät peräänajoja, ja mikäli niissä on myös jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistus, myös kevyen liikenteen onnettomuuksia.