Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Suomen tieverkkoa ei saa päästää taas rapautumaan

Jos tavalliselta autoilijalta kysyy, niin vastaus on yleensä sama. Tiet ovat aina huonossa kunnossa. Suomen tieverkko on sen verran mittava, että jokaista kuoppaa ei ehditä korjata kuin vilkkaimmilla pääteillä, jos aina niilläkään. Tiet ovat päässet rapautumaan menneinä vuosina, kun kunnossapitoon ei ole ollut tarpeeksi määrärahoja. Tätä korjausvelkaa kurottiin umpeen hallituksen ohjelmalla, jossa myönnettiin lisärahoitusta 600 miljoonaa euroa Suomen tieverkon kunnossapitoon vuosille 2016–2018. Lisäksi liikenneväylien kehittämishankkeista siirrettiin perusväylänpitoon 364 miljoonan euron lisärahoitus vuosille 2017–2019. Lisäohjelmat ovat nyt päättymässä tänä ja ensi vuonna. Tämä tarkoittaa sitä, että rapautuminen pääsee taas jatkumaan erityisesti alemmalla tieverkolla, kun päällystysrahat käytetään pääteihin. Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä esitti viime helmikuussa, että tie- ja rataverkon korjausvelkaa tulisi vähentää vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoituksella. Toivottavasti esitys menee läpi päätöksenteossa. On elintärkeää, että pääväylien lisäksi alempi tieverkko on nykyistä paremmassa kunnossa. Tavaran ja ihmisten pitää päästä liikkumaan myös haja-asutusalueilla. Hyväkuntoiset liikenneväylät ovat elintärkeitä yhteiskunnan toimivuudelle. Alemman tieverkon piirissä asuu suuri määrä suomalaisia.