Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Vahvat marketeissa: Nokialainen hankkii mallasjuomia maltillisesti - lonkero myy hyvin

Kevyttä kuohuvaa kaupan hyllyltä? Laatikollinen lonkeroa ja makkarapaketti? Vahvempaa olutta kahmalokaupalla? Sikäli kun viranomaisten varoituksia ja vuodenvaihteen uutisointia on uskominen, kuluvan vuoden piti alkaa katastrofaalisesti ja suistaa koko kansa Turmiolan Tommin tielle. Toisin on käynyt. K-Supermarket Löytiksen kauppias Tapani Hakala sanoo, ettei ole edes tarkalleen laskenut paljonko uusia tuotenimikkeitä hyllyille on ilmaantunut sen jälkeen, kun laki on sen sallinut, mutta silti juomien myynti ei ole kasvanut niin paljon kuin moni on luullut. –Uusia tuotteita on tullut valikoimaan vähitellen ja tasaiseen tahtiin, jopa satoja, mutta myynnillisesti se ei ole näkynyt samassa suhteessa. Hakala löytää ostajien käyttäytymiselle hyvät perusteet. –Silloin kun long drink -tyyppiset juomat olivat Alkossa yksinoikeudella, niitä ostettiin sieltä enemmän kerralla, Hakala näkee. –Sen sijaan nyt niitä voi hankkia tavallisella kauppareissulla ihan vain muutaman saunajuomaksi, valmiiksi jääkaappiin jäähtymään. Uhkakuvat jättimenekistä eivät ole toteutuneet siitäkään huolimatta, että kesä on ollut poikkeuksellisen lämmin ja monia vahvoja oluita saa marketin hyllyiltä Alkon hintatasoa edullisemmin. –Panimoilla on mennyt tietääkseni hyvin, mutta ongelmia on ollut enimmäkseen pullovesien toimittamisessa myyntiin. Kivennäisvedet ovat loppuneet moneen kertaan, Hakala toteaa. Tismalleen samansuuntaisen viestin antaa myös Prisma Nokian myyntipäällikkö Katri Tuominen . –Vahvemmista erikoisoluista olemme saaneet hyvää palautetta, samoin kuin kevyistä kuohuviineistä, mutta vaikka tavallinen keskiolut myy meillä eniten, tänä kesänä suurin kysyntä ja myös suurimmat saatavuusongelmat ovat koskeneet pullotettuja vesiä ja virvoitusjuomia. K-citymarketin ruokakauppias Juha Viinikan näkemyksen mukaan koko lakimuutos kiinnosti alkuun enimmäkseen mediaa, ei niinkään paljon kauppiaita eikä myöskään kuluttajia. Tavarantoimittajat eivät puolestaan ehtineet ihan täysin mukaan lakimuutoksen aikatauluun. Siksi juomia ilmestyy markettivalikoimaan yhä edelleen tipoittain. –A-oluen osuus on meidän olutkaupastamme noin 12 prosenttia, Viinikka kertoo. –Sen sijaan lonkeron myyntimme moninkertaistui. Viinikan johtamassa kaupassa lonkero kuuluu kategoriaan lonkerot, siiderit ja juomasekoitukset –Aidon lonkeron osuus on tästä ryhmästä miltei puolet, mutta se ei ole ollut mikään yllätys, Viinikka sanoo. Viinikka näkee, että kaupoissa ymmärrettiin heti alkuun varsin hyvin, että kaikesta huolimatta kysymys on pelkästään oluesta ja lonkerosta ja niiden myymisestä, eikä mistään mullistuksesta. –Ei tässä mitään dramatiikkaa ole ollut, Viinikka hymähtää. Tosin sen verran, että alkuperäisen lonkeron myynti marketeissa on pois käymisteitse valmistetuilta lonkeroilta sekä Alkon lonkeromyynnistä. –Tämä on ollut kuitenkin hyvä osoitus siitä, että kyllä me ruokakaupassa pystyisimme myymään muutaman pullon viiniäkin ilman sen suurempia häiriöitä.