Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kuinka paljon hellepäivänä pitää juoda vettä? Juomistarvetta voi arvioida helpolla laskukaavalla

Kaava menee näin: Kerro painosi kiloissa iälläsi. Jaa tulos tuhannella, niin saat päivittäisen veden tarpeesi litroina. Tämän laskukaavan mukaan esimerkiksi 40-vuotiaan ja 60-kiloisen vedentarve olisi reilut kaksi litraa. Kaava toimii parhaiten normaalipainoiselle. Terveyskirjaston mukaan raskaassa kuormituksessa nestettä kannattaa juoda 1–2 desin erissä 10–20 minuutin välein, vähemmän rasittavissa tilanteissa 2–3 kertaa tunnissa riittää. Hyvin raskaassa rasituksessa ja kuumassa säässä 1,5–2 litraa nestettä tunnissakin voi olla tarpeen. Lasten nesteytyksestä kannattaa pitää erityisesti huolta, sillä he ovat suuremmassa vaarassa saada nestehukka. Terveyskirjaston mukaan esimerkiksi 15-kiloisen vuorokautinen nestetarve on 1 250 ml. 20-kiloinen tarvitsee 1 500 millilitraa vuorokaudessa. Liika juominen haitallista Kehon kuivumisen voi huomata muun muassa päänsärystä ja heikotuksesta. Vettä pitäisi juoda ennen kuin keho hälyttää janon tunteella. Helteellä kannattaa kiinnittää huomiota myös vessakäyntien määrään. Jos edellisestä virtsaamisesta on kauan aikaa, juoda kannattaa jo kiireesti. Virtsan värin pitäisi myös olla vaaleankeltainen. Tummankeltainen väri kertoo kehon kuivumisesta. Veden juomisessa ei kuitenkin kannata liioitella, sillä liika vesi huuhtoo elimistölle tärkeitä suoloja, natriumia ja kaliumia. Terveyskirjaston mukaan terve henkilö voi juoda 5–10 litraa vettä päivässä, jos juominen jakautuu usealle tunnille ja munuaiset toimivat normaalisti ja poistavat ylimääräisen veden. Nopea suurten vesimäärien tai oluen juonti voi kuitenkin aiheuttaa vaarallisen vesimyrkytyksen, johon liittyy vaarallinen hyponatremia. Terveyskirjaston mukaan hitaampikin runsas juominen voi johtaa hyponatremiaan silloin, jos ihmisellä on veden kertymistä lisäävä sairaus tai lääke. Kehon tasapainoa kannattaa pitää yllä juomalla veden ohella esimerkiksi kivennäisvettä tai laimeaa mehua ja syömällä jotain suolaista. Veden juominen ei ole myöskään ainoa tapa saada nestettä. Noin viidesosa päivän nesteistä tulee ruuasta. Kuumalla kannattaa suosia vesipitoisia ruokia, kuten vesimelonia, mansikoita ja keittoja.