Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Eläkkeellä oleva taksikuski päätti ilahduttaa naapureitaan kaivamalla taksivalonsa "naftaliinista" – Lue, mitä kaikkea taksilain muutos toi tullessaan

Taksilain uudistuksesta ilahtunut Timo Virta päätti huvittaa naapureitaan havisuttamalla historiankirjan lehtiä. Jo useita vuosia eläkkeellä ollut entinen taksikuski kaivoi vanhat taksitarvikkeensa naftaliinista ja napautti valokyltin Fiatinsa katolle. Auton takakontista, kaikkien muiden eläkeläiselle elintärkeiden aarteiden joukosta, hän kaivaa esiin vielä datalaitteen, taksamittarin ja hakulaitteen. –Piippariin tuli ennen vanhaan tieto, että nyt on esimerkiksi lentokentällä asiakas. Sitten mentiin, eikä meinattu. "Kuskaisin mielelläni niitä peräkylien mummojakin" Entä tällä kertaa, mennäänkö vai meinataanko vain? Sunnuntaina voimaan tulleen lakimuutoksen myötähän Virta voisi ihan oikeastikin alkaa ajaa taksia Fiatillaan. Taksiksi näet kelpaa nyt lähes millainen kolmi- tai nelipyöräinen kulkuneuvo tahansa, bussia lukuun ottamatta. Lisäksi omalla toiminimellään taksia ajava voisi käyttää omaa autoaan, kunhan se on ilmoitettu luvanvaraiseen käyttöön. Ihan näin helppoa taksinkuljettajaksi ryhtyminen ei todellisuudessa ole. Uuden liikennepalvelulain mukaan taksiyritykseltä vaaditaan edelleen taksiliikennelupa ja taksinkuljettajalta ajolupa. Ajolupaa varten kuljettajan on suoriuduttava kokeesta, jossa mitataan muun muassa paikallistuntemusta ja ammattipätevyyttä. Näiden lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tarkistaa kuljettajaksi aikovan terveystiedot ja rikostaustan. –En minä enää lupia aio hakea, vaikka kyllä minä mielelläni vielä kuskaisin niitä peräkylien mummojakin. Toivottavasti myös maaseudun taksiliikenne pysyy muutoksen myötä yhtä hyvänä kuin ennen, Virta sanoo. Tällä Virta viittaa taksien ajo-, asemapaikka ja päivystysvelvollisuuksien poistumiseen. Taksien ei enää tarvitse päivystää taksitolpalla, ja taksiyrittäjät voivat muutenkin valita itse, milloin ovat ajossa. Niinpä etenkin hiljaisina aikoina liikkeelle aikovien tai syrjäisemmillä seuduilla asuvien on hyvä tilata taksi ennakkoon. –Aika näyttää, mitä kaikkea uudistus tuo tullessaan. Mielestäni se on silti tervetullut, sillä eihän juuri mikään muu ala Suomessa ole tänä päivänä ollut yhtä säädelty. Laitoin oikein kravatinkin kaulaan juhlan kunniaksi, mutta se olkoon ironiaa, Virta nauraa. Hyvästit hintakatolle Lupia siis tarvitaan edelleen, mutta näitä Virran esiin nostamia "vanhan ajan vermeitä" eli taksivaloa tai kravattia taksinkuljettaja ei enää tarvitse. Taksamittarikaan ei ole välttämätön, paitsi jos matkan hinta määräytyy kilometrien tai ajan perusteella. Ennakointia kannattaakin suosia myös matkan hinnan suhteen, sillä uudistuksen myötä taksoissa ei enää ole hintakattoa. Taksiyrittäjä voi halutessaan käyttää aloitustaksaa ja kilometriperusteista veloitusta, mutta matkalle voidaan sopia myös kiinteä hinta "kolme kilometriä kympillä" -tyyppisesti. Hinta voi vaihdella kellonajan, kysynnän tai vaikka sään mukaan, ja lisäpalveluista kuten esteettömyydestä voidaan veloittaa erikseen. Valinta on yrittäjälle vapaa. Pakollista taas on se, että hinta tai sen määräytymisen perusteet on aina ilmoitettava asiakkaalle etukäteen. Jos taksin tilaa soittamalla tai puhelimella, ne on kerrottava jo tilauksen yhteydessä. Tämä koskee myös taksitolpalta tai lennosta napattua taksia, jolleivat hinta tai sen perusteet ole selvästi näkyvillä. Taksinkuljettajan on myös kerrottava etukäteen poikkeuksista maksutavoissa, eli esimerkiksi siitä, jos käteinen ei käy maksuvälineeksi. Matkustajan taas ei tarvitse enää valita taksijonosta sitä ensimmäistä autoa, vaan halutessaan voi kysyä hintaa useammalta ja valita sitten haluamansa. Nokialla tarjonta ei ole ainakaan vielä räjähtänyt, sillä torstaihin mennessä Trafi ei ollut myöntänyt Nokialle vielä yhtään uutta taksilupaa. Taksilupahakemuksia on toki tehty ympäri Suomea tavallista vilkkaammin, mutta vireillä olevista luvista Trafilla ei ole kuntakohtaista tilastoa.