Ladataan
Uutiset Vaalit Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Pääkirjoitus: Usein verkkoasiointi on synonyymi itsepalvelulle – Kuntalaisia pitää auttaa palveluissa myös digiaikana

Suomalaisten palvelut siirtyvät digitaalisiksi nyt kiihtyvää vauhtia. Pankkiasiointi verkossa on ollut useimmille arkipäivää on jo vuosikausia. Myös verkkokaupasta on tullut yleistä. Kaupallisten palvelujen lisäksi julkiset digitalisoituvat. Verottajan, lääkärin, poliisin, kirjaston, koulun ja päiväkodin kanssa rutiiniasiat hoituvat nykyään verkossa. Digitaalinen asiointi tulee vain lisääntymään. Suomen hallituksen tavoitteena on, että vuonna 2022 viranomaiset ovat velvoitettuja tarjoamaan ensisijaisesti digitaalisia palveluja. Kansalaisia ei digiasiointiin vielä velvoiteta, mutta asiakkaalla pitää aina olla käytettävissään sähköinen kanava. Asiasta kerrotaan lisää tämän lehden sivulla 6. Usein verkkoasiointi on synonyymi itsepalvelulle. Suomen ja koko maailman siirtyessä digitaalisten palvelujen aikakauteen on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että asiakkaita myös autetaan käyttämään palveluja. Eli toisin sanoen palvellaan. Apua tarvitaan varmasti niin teknisisissä kuin sisällöllisissä asioissa. Tämä koskee myös nuoria. Paljon puhuttu diginatiivius ei tarjoa ymmärrystä esimerkiksi siitä, miten veroilmoitus täytetään tai mihin etuisuuksiin nuorella on oikeus. Yhteiskunnan täytyy pitää myös huolta siitä, että jokaisella kansalaisella on tasavertoinen mahdollisuus saada palveluita. Pätkivästä nettiyhteydestä tai liian vanhasta tietokoneesta ei saa muodostua yhdenvertaisuusongelmaa.