Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nokian Nahkatuote on virkeä kuusikymppinen – Katso video: Täällä syntyvät tutut laukut ja vyöt

Päällepäin ei välttämättä uskoisi, että piskuisessa valkoisessa rakennuksessa Nokian keskustan kupeessa valmistuu viikoittain satakunta laukkua myyntiin ympäri Suomen. Jos vyöt ja kukkarot lasketaan mukaan, määrä on vieläkin suurempi. Mutta vielä hämmästyttävämpää on se, että nämä tuotteet toden totta valmistetaan Nokialla. Näin on tehty jo kuuden vuosikymmenen ajan, ja tuota saavutusta juhlitaan Nokian Nahkatuotteella 13.–15. kesäkuuta. –Tämä vaatii tietynlaista paloa alaan, mutta kultaakin kalliimpia ovat monitaitoiset työntekijät ja loistava edustajamme, sanoo Nokian Nahkatuotteen toimitusjohtaja Antti Rantanen vaatimattomasti. Yhtä perhettä Antti Rantanen on luotsannut yritystä isänsä Raimo Rantasen jalanjäljissä jo vuodesta 1999. Vielä viime vuonna perheyrityksessä puursi kolme sukupolvea, mutta sitten Raimo ja Ritva päättivät jäädä viettämään ansaittuja eläkepäiviä. Nyt Antin rinnalla, NT-Boxin toimitusjohtajana ja kummankin yrityksen toimistopuolen taitajana, seisoo hänen sisarensa Outi Jaakkola . Myös Outin lapset Mervi ja Arto ovat mukana toiminnassa. –Olen aina ollut enemmän kiinnostunut myynti- ja konttoritöistä, jo pikkutyttönä leikin täällä kauppaleikkejä. Antin osaamisalaa ovat ne markkinointi- ja tuotekehityshommat, Outi jatkaa. Muodin muuttuva maailma Siitä, kun Raimo Rantanen perusti Nokian Jalkinekorjaamon Osuuskassan taloon Nokian valtatielle, on kuljettu melkoinen matka. Suutarintöistä alkanut ja kenkämyynninkin kautta kulkenut yritys laajensi osaamistaan nahkatuotteiden valmistukseen 1960-luvulla. Kellonremmit olivat yksi myyntiartikkeli, mutta vyöt vasta aloittivat varsinaisen yleisöryntäyksen. Kysyntää riitti niin paljon, että Raimo Rantasen oli pakko palkata työntekijöitä. Nykyään Nokian Nahkatuote työllistää 9 henkeä. Nokialaisen valmistuksen lisäksi yrityksellä on laukunvalmistusta ja tukkuliike Tallinnassa, ja yritys toimii myös laukkujen, matkatavaroiden ja lompakoiden maahantuojana. Outin lempilapsella NT-Boxilla on myymälät Nokian lisäksi Tampereella, Ylöjärvellä ja Hämeenlinnassa. –Alihankinta toi meille vakautta viimeisessä taantumassa, ja selvisimme siitä vaurioitta. 1990-luvun lama oli kova kolaus, mutta ehdimme silloin Viron markkinoille juuri oikeaan aikaan, ja se pelasti meidät, Outi kertoo. Nokian Nahkatuotteella on puolellaan myös se etu, että se ei ole riippuvainen trendien nopeasta vaihtelusta. Omat Nabo-tuotteet ovat pääasiassa klassisia ja aikaa kestäviä tuotteita, jotka kuitenkin erottuvat selvästi tuontilaukuista. –Meiltä tulee joka sesonkiin aina uusiakin malleja, mutta kestosuosikit pysyvät. Laadukas materiaali ja kaunis ulkonäkö, säädettävä olkahihna ja pieni vetoketjutasku ovat niitä asioita, joita asiakkaamme meidän tuotteiltamme vuodesta toiseen haluavat, Antti hymyilee. Ja hänhän sen tietää, omien käsiensä kautta, sillä sieltä ne uudet laukkumallit ovat lähtöisin. Ja kuten kuusi vuosikymmentäkin sitten, suunnitelmat piirretään paperille. Maailma sähköistyy ja yrityksen on pysyttävä mukana, mutta joistakin perinteistä kannattaa pitää kiinni. –Me puhumme täällä termeillä, jotka kaikki ymmärtävät ja suunnittelemme tuotteet sillä tavalla, mikä tuotannollemme sopii. Mutta kyllä me uudistummekin, ja seuraava etappi lienee verkkokaupan avaaminen. Aikataulusta ei vielä tosin uskalla puhua, sillä meidän tapamme on edetä rauhallisesti askel kerrallaan. Täällä syntyvät Nokian Nahkatuotteen laukut, kukkarot ja vyöt.