Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone Vaalit

Pääkirjoitus: Runsaasta pysäköintitilasta sopii vähän nipistää pois

Toimittaja Matti Kuuselan juttu Nokian parkkipaikoista kohahdutti jokin aika sitten. Hän laski omalla epätieteellisellä metodillaan Nokialla olevan yli 33 000 parkkipaikkaa. Pitää luku paikkansa tai ei, on se hyvä muistutus nykyisen yhdyskuntarakenteen ongelmista. Suomi ja sen kaupungit on rakennettu autoilun ehdoilla. Kun asumisessa, elintavoissa ja kaupankäynnissä tapahtuu suuria muutoksia, jää jäljelle tyhjiä parkkipaikkoja muistuttamaan murrosajasta. Parkkipaikkojen paljous ei tietenkään tarkoita sitä, ettei ihmisillä olisi pysäköintiongelmia. Tyhjät ruudut sijaitsevat useimmiten siellä, missä asiointi on vähentynyt. Toisaalla voi samaan aikaan parkkipaikoista olla todellista pulaa. Yleisten parkkipaikkojen lisäksi Nokialla puhutaan asukaspysäköinnistä. Kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina uuden pysäköintinormin, jossa keskusta-alueelle pitäisi rakentaa enää yksi autopaikka 100 kerrosneliötä kohti. Tähän asti Nokialla on pitänyt rakentaa yksi autopaikka jokaista asuntoa kohti riippumatta asunnon koosta tai sijainnista. Vanha normi on järjetön tänä aikana, jolloin globaalit megatrendit kertovat kaupungistumisen vain kiihtyvän entisestään. Keskustoihin haluavia asukkaita ei saa pakottaa autoilun maksumiehiksi. Yksityisautot eivät hetkeen ole häviämässä mihinkään, eikä autoilusta saa tehdä kohtuuttoman vaikeaa ennen kuin joukkoliikenne on riittävän hyvällä tasolla. Mutta auton käyttäminen ei saa myöskään olla yhteiskunnallinen vakio.