Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Nämä kolme kuljettajaa ajoivat Tottijärven linjaa jo 30 vuotta sitten, kun se oli viimeksi Paunun hoteissa.

Perustajansa Väinö Paunun nimeä kantava linja-autoyhtiö liikennöi Nokian ja Tottijärven välillä 1960-luvun lopulta aina 1990-luvun alkupuolelle saakka. Tänä kesänä linja on taas Paunun heiniä. Ei siis ihme, että jo yli 30 vuotta sitten reittiä ajaneet Jukka Mäkelä , Erkki Keskinen ja Jarmo Lehtonen ovat hieman nostalgisissa tunnelmissa muistellessaan ratin takana taitettua taivalta. Lehtosella on menossa 37. vuosi linja-auton ratissa ja Keskisellä vuosia on 38. Mäkelä aloitti 1982, vaikka viettikin välissä viisitoista vuotta taksin ratissa. Joka tapauksessa yhteenlaskettuja kilometrejä triolla on huikea määrä. Lehtonen tietää, että Tottijärvi-linjan alkuaikoina 1960-luvulla ajettiin aamuviiden ja ilta-23:n välillä peräti 17 vuoroa. Tänä kesänä vuoropareja on kolme. –Eli pikkuisen on liikenne vähentynyt. Muistan sellaisenkin ajan, kun sunnuntai-iltana lähti yhtä aikaa kaksi linja-autoa, toinen Palhon perukoilta ja toinen Huhtaa-Pajulahti -suunnalta. Autot ajoivat Sorvaan saakka perätoukuria, ja Sorvassa oli vielä kolmas linja-auto valmiina, jos oli tarvis lähteä vielä Tampereellekin. –Ja ne autot olivat ihan täynnä. Aikoinaan Tottijärven linjaa ajettiin Rämsööseen saakka. Keskinen muistaa sen hyvin, sillä pari aamuvuoroa on säilynyt elävästi hänen mielessään. –Kerran kuulin rämsööläisten sanoneen, että linja on taidettu lopettaa, mutta se johtui sitä, että nukuin kahtena peräkkäisenä päivänä pommiin, Keskinen naurahtaa. Nykyään puhutaan paljon linja-auton-kuljettajien tiukasta minuuttiaikataulusta ja sen aiheuttamasta stressistä. –Olihan sitä olevinaan silloin nuorena, mutta jos puhutaan Tottijärven reitistä, niin eihän siellä ollut kiire koskaan. Vasta sitten kun mentiin pikavuoroihin ja isoille teille, niin siellä meno oli erilaista, Keskinen sanoo. Sen sijaan toisin kuin yleisesti luullaan, aikataulusta lipsuminen ei koidu kuljettajan maksettavaksi. –Ainoa asia mikä on sanktioitu, on se, että jos on yli kolme minuuttia myöhässä vuoron ensimmäiseltä lähdöltä, mutta sen maksaa linja-autoyhtiö. Kuljettajan tilistä sellaista ei ainakaan vielä ole veloitettu, kuskit vakuuttavat. Toki niitäkin matkustajia on, jotka mittaavat jokaiselle pysäkille saapumisaikaa sekuntikello kädessä ja pahastuvat siitä, jos ilmoitettu aika ei pidä tismalleen paikkaansa. –Tärkeintä lienee kuitenkin se, että lähtöaika ja päätepysäkille tuloaika pitävät kutinsa, kuskit miettivät. Kolmikosta ensimmäisenä Tottijärven linjan pääsee pitkästä aikaa nautiskelemaan Mäkelä. –Maanantaina 4.6. starttaan Nokian asemalta kohti Tottijärveä kello 11.35. Tottijärven reitillä matkustajia on vielä melko maltillisesti, mutta kehittyvän joukkoliikenteen merkitystä ei käy enää vähätteleminen, sillä suorat linjat Tampereelle ja takaisin ovat sen verran joutuisia, että etenkin työmatkaliikenteessä ne ovat varsin päteviä entisaikojen "Myllyhaan junaan" verrattuna. Silti - kaikille niille, jotka epäilevät linja-autonkuljettajien kaahaavan, Lehtosella on hyvä vasta-argumentti –Paikallisliikenteessä keskinopeus on 35-38 kilometriä tunnissa. Jos vuoro jää ruuhkan tai matkustajamäärän takia viisi minuuttia aikataulustaan jälkeen, keskinopeutta täytyisi nostaa 4 kilometriä tunnissa, mikä on täysin mahdotonta. Eli se ei edes kannata. "Tärkeintä lienee kuitenkin se, että lähtöaika ja päätepysäkille tuloaika pitävät kutinsa."